
Мегаркетата Starship на SpaceX излетя в небето тази нощ при десетия си тестов полет.
Представи се категорично успешно, след като серия от пламенни неуспехи започнаха да хвърлят съмнение върху бъдещето ѝ.
Извисяваща се на 123 метра, Starship е най-мощната ракета-носител, създавана някога, и е ключова за визията на основателя Илон Мъск да пренесе човечеството на Марс, както и за плановете на НАСА да върне астронавтите на Луната.
Колосът от неръждаема стомана излетя от Starbase на компанията в Южен Тексас в 18:30 ч. местно време (02:30, българско време на 27.08), посрещнат от бурни аплодисменти от инженерните екипи, както се видя в прякото излъчване.
Няколко минути след изстрелването, първата степен на ускорителя, известен като Super Heavy, падна в Мексиканския залив, предизвиквайки звукова ударна вълна по пътя си. За разлика от други скорошни тестове, SpaceX реши да не се опитва да хваща ракетата с гигантските "ръце" на кулата за изстрелване, а вместо това да тества как ще се държи, ако спре двигател.
След това вниманието се насочва към горната степен – известна още като Starship и предназначена един ден да превозва екипаж и товар – за да демонстрира възможностите си, докато се издига в космоса.
За първи път SpaceX успя успешно да разположи осем макета на спътници Starlink, като бордовите камери излъчваха изображения на живо от роботизиран механизъм, избутващ всеки един по един.
Не всичко минава гладко. Някои топлинни плочки паднаха и малка част от клапата изгоря по време на огненото спускане на кораба, обгърната от розова и лилава плазма.
Но мениджърът по комуникациите на SpaceX заявява, че голяма част от това е било очаквано, тъй като ракетата е била умишлено с премахнати някои плочки.
"Малко сме груби с този звездолет", коментира той в уебкаста. "Наистина се опитваме да го тестваме и да се погрижим за някои от слабите му места."
"Страхотна работа от екипа на SpaceX!!", написа Мъск в X.
Последните три полета завършиха с експлозия на горната степен: два пъти над Карибите и веднъж след достигане на космоса. През юни горната степен се взриви по време на наземно изпитание.
Въпреки скорошните неуспехи, от компанията не смятат, че Starship е криза. Философията на SpaceX "провали се бързо, учи се бързо" вече ѝ даде водеща преднина в изстрелванията с ракетите Falcon, а капсулите Dragon превозват астронавти до МКС и Starlink се превърна в геополитически актив.
Въпреки това, дори и с успешен десети полет, предстоят сериозни предизвикателства. Мъск определи разработването на напълно многократно използваем орбитален топлинен щит като най-трудната задача, отбелязвайки, че е отнело девет месеца, за да се преоборудва топлинният щит на космическата совалка между полетите.
"Това, което се опитваме да постигнем тук със Starship, е да имаме топлинен щит, който може да бъде използван веднага", заявява Мъск в уебкаст в понеделник.
Друго препятствие е да се докаже, че Starship може да се зарежда с гориво в орбита със свръхохладено гориво - съществена, но неизпитана стъпка за извършване на мисии в дълбокия космос от апарата.
Времето изтича за подготовка на модифицирана версия за лунния модул на НАСА за 2027 г. и за Мъск - да изпълни обещанието си да изпрати безпилотен космически кораб до Марс следващата година.
Още по темата

Космос
След многократни експлозии нов тест за мегаракетата на Мъск

Космос
Поредният Starship експлодира на изпитателен стенд

Космос
Starship на Илон Мъск пътува дълго преди огнената си гибел в 9-ия тест на мегаракетата (видео)

Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Peter Petrov
След многократни експлозии нов тест за мегаракетата на Мъск
поп Дръвчо
Гледайте за първи път на живо как новооткритият "междузвезден посетител" 3I/ATLAS се устремява към нас
Bai Tanas
Как е миришел Древният Рим? Честно казано - ужасно!
Прост Човек
Стъклените бутилки съдържат 5 до 50 пъти повече микропластмаси от пластмасовите бутилки