Полетът на Starliner до МКС през 2024 г. е бил много по-драматичен, отколкото знаем (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 07 април 2025 в 00:00 2211 1

Космическият кораб Starliner на Боинг е заснет закачен за Международната космическа станция. Вижда се един от четирите двигатели се вижда на сервизния модул.

Кредит NASA

Космическият кораб Starliner на Боинг е заснет закачен за Международната космическа станция. Вижда се един от четирите двигатели се вижда на сервизния модул.

Космическият полет на капсулата Starliner до Международната космическа станция (МКС) през лятото на 2024 г. е бил много по-драматичен, отколкото се е знаело публично. По време на полета четири от управляващите двигатели отказват.

Астронавтът Бъч Уилмор е бил принуден да поеме ръчно управление на капсулата, но с ограничени възможности да я контролира напълно. Заедно с колежката си Суни Уилямс, са били само на стотина метра от станцията, но мисията по протокол е трябвало да се прекрати и капсулата да се върне на Земята.

Проблемът е бил, че не е било ясно дали това ще е възможно. Уилмор и Уйлямс разказват пред АrsТechnica в един честен разказ за това какво всъщност се случва зад кулисите на мисия като тази, която е можела са завърши трагично.

Астронавтът на НАСА Бъч Уилмор получава топло посрещане в Елингтън Фийлд на космическия център Джонсън в Хюстън от астронавтите на НАСА Рийд Уайзман и Уди Хобург след завършване на продължилата дълго научна мисия на борда на Международната космическа станция. Кредит: NASA/Robert Markowitz

По време на пресконференция след завръщането им, двамата астронавти не са коментирали политическите спекулации около мисията, но са разказали подробно за преживяното. Интервюиращият журналист разговаря с Уилмор почти половин час, въпреки предвидените 10 минути.

Полетът започва добре – изстрелването на 5 юни 2024 г. от Кейп Канаверал е било безпроблемно. Това е първият пилотиран полет на Starliner и първият с новата горна степен на ракетата Atlas V. Първите тестове в орбита минават отлично, като Уилмор е впечатлен от контрола върху капсулата – най-добрият, който е изпитвал.

Но още през първата нощ се усеща студ в капсулата – тъй като е била проектирана за четирима души, с двама на борда липсва достатъчно телесна топлина. Двамата слагат скафандрите си, за да се стоплят.

На втория ден се подготвят за скачване с МКС, но се сблъскват с проблемите с двигателите. Тези малки двигатели са много важни за управлението при скачване. Още преди полета Уилмор е имал съмнения относно тяхната надеждност, базирани на предишни тестове. И опасенията му се оправдават – първо отказва един двигател, после втори. Това ги поставя в ситуация, при която още един отказ би означавал пълна загуба на контрол и спиране на мисията.

В този момент Уилмор вече управлява ръчно капсулата. Приближават се до космическата станция, но губят и трети двигател – положението става критично. Въпреки протокола, от Наземния контрол решават да продължат опита за скачване. Според Уилмор хората в Контролната зала са истински герои – благодарение на техния дългогодишен опит със системите, успяват да реагират правилно в критична ситуация.

В крайна сметка губят четвърти двигател, което води до пълна невъзможност за контрол върху всички посоки на движение. Това създава сериозна опасност – не могат да се върнат на Земята, а ако се изгуби връзката със станцията или с контрола на Земята, положението става още по-опасно. Двамата астронавти стигат до извода, че най-безопасно е да се скачат със станцията.

Наземният екип предприема рискован ход – изпраща команда за рестартиране на отказалите двигатели. Уилмор трябва временно да се освободи от контролите на Starliner. Щастливо обстоятелство е, че Уилмор е един от само двамата активни астронавти на НАСА, които имат опит в пилотирането на космическата совалка.

Уилмор отдалечава Starliner от космическата станция, опитвайки се да запазиш позицията си. Станцията е единственото реално спасително убежище, защото ако капсулата загуби способността да се скачва, шансът да оцелеят астронавтите е нищожен. 

Първата нощ на Суни Уилямс на Starliner е била доста студена. Кредит: NASA/Helen Arase Vargas

След рестарта два от четирите повредени двигателя се включват отново. Но след това отказва и пети. За щастие, това се случва след като два от другите вече са възстановени, в противен случай ситуацията е можела да стане катастрофална. Уилмор нарича това "провидение".

Екипът от Хюстън, управляващ мисията решава да се опита отново да възстанови повредените двигатели и възстановява всички, без един. От този момент капсулата може да се управлява автономно, както бе предвидено. Но Уилмор се колебае да предаде управлението:

"Бях много притеснен. В по-ранни симулации дори бях казал на директорите на полета, "Ако попаднем в ситуация, в която трябва да го върна на автоматичен режим, може и да не го направя." И те разбраха. Защото, ако имам режим, който работи, не искам да се отказвам от него, но тъй като си върнахме тези двигатели, си помислих: "Добре, нямаме само един". Всичко това минава през ума ми в реално време и го върнах, разбира се."

Затова астронавтите толкова щастливи, когато влизат в космическата станция

"Чувството ми в този момент бе като "О, уф, нека просто да си поемем въздух и да се опитаме да разберем какво се е случило."", разказва Уилмор. И добавя, че в този момент е бил уверен, че Starliner вероятно няма да бъде техният превоз до дома.

След пристигането на МКС астронавтите са убедени, че е твърде рисковано да се върнат на Земята със Starliner, въпреки официалните уверения от НАСА и Боинг. Уилмор и Уилямс изразяват силни съмнения в безопасността на кораба и отказват да го използват за завръщане.

Бъч Уилмор и Суни Уилямс кацат с космически кораб Crew Dragon през март. Делфините са сред посрещащите им. Кредит: NASA

В крайна сметка, двамата се прибират с Crew Dragon на SpaceX, оставяйки Starliner на станцията – свидетелство за сериозните предизвикателства и недоверието към системите на Boeing след полет, изпълнен с напрежение и технически неизправности.

Източник: Starliner’s flight to the space station was far wilder than most of us thought, Eric Berger, АrsТechnica

    Най-важното
    Всички новини
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    21863

    1

    dolivo

    07.04 2025 в 14:02

    Хрантутниците Бойнг трябваше да ги отрежат отдавна.

    В космическите технологии трябва да си звяр, както СССР или диктатора Мъск.

    А не квотиран стандарто намалител.