
Космическият полет на капсулата Starliner до Международната космическа станция (МКС) през лятото на 2024 г. е бил много по-драматичен, отколкото се е знаело публично. По време на полета четири от управляващите двигатели отказват.
Астронавтът Бъч Уилмор е бил принуден да поеме ръчно управление на капсулата, но с ограничени възможности да я контролира напълно. Заедно с колежката си Суни Уилямс, са били само на стотина метра от станцията, но мисията по протокол е трябвало да се прекрати и капсулата да се върне на Земята.
Проблемът е бил, че не е било ясно дали това ще е възможно. Уилмор и Уйлямс разказват пред АrsТechnica в един честен разказ за това какво всъщност се случва зад кулисите на мисия като тази, която е можела са завърши трагично.
Астронавтът на НАСА Бъч Уилмор получава топло посрещане в Елингтън Фийлд на космическия център Джонсън в Хюстън от астронавтите на НАСА Рийд Уайзман и Уди Хобург след завършване на продължилата дълго научна мисия на борда на Международната космическа станция. Кредит: NASA/Robert Markowitz
По време на пресконференция след завръщането им, двамата астронавти не са коментирали политическите спекулации около мисията, но са разказали подробно за преживяното. Интервюиращият журналист разговаря с Уилмор почти половин час, въпреки предвидените 10 минути.
Полетът започва добре – изстрелването на 5 юни 2024 г. от Кейп Канаверал е било безпроблемно. Това е първият пилотиран полет на Starliner и първият с новата горна степен на ракетата Atlas V. Първите тестове в орбита минават отлично, като Уилмор е впечатлен от контрола върху капсулата – най-добрият, който е изпитвал.
Но още през първата нощ се усеща студ в капсулата – тъй като е била проектирана за четирима души, с двама на борда липсва достатъчно телесна топлина. Двамата слагат скафандрите си, за да се стоплят.
На втория ден се подготвят за скачване с МКС, но се сблъскват с проблемите с двигателите. Тези малки двигатели са много важни за управлението при скачване. Още преди полета Уилмор е имал съмнения относно тяхната надеждност, базирани на предишни тестове. И опасенията му се оправдават – първо отказва един двигател, после втори. Това ги поставя в ситуация, при която още един отказ би означавал пълна загуба на контрол и спиране на мисията.
В този момент Уилмор вече управлява ръчно капсулата. Приближават се до космическата станция, но губят и трети двигател – положението става критично. Въпреки протокола, от Наземния контрол решават да продължат опита за скачване. Според Уилмор хората в Контролната зала са истински герои – благодарение на техния дългогодишен опит със системите, успяват да реагират правилно в критична ситуация.
В крайна сметка губят четвърти двигател, което води до пълна невъзможност за контрол върху всички посоки на движение. Това създава сериозна опасност – не могат да се върнат на Земята, а ако се изгуби връзката със станцията или с контрола на Земята, положението става още по-опасно. Двамата астронавти стигат до извода, че най-безопасно е да се скачат със станцията.
Наземният екип предприема рискован ход – изпраща команда за рестартиране на отказалите двигатели. Уилмор трябва временно да се освободи от контролите на Starliner. Щастливо обстоятелство е, че Уилмор е един от само двамата активни астронавти на НАСА, които имат опит в пилотирането на космическата совалка.
Уилмор отдалечава Starliner от космическата станция, опитвайки се да запазиш позицията си. Станцията е единственото реално спасително убежище, защото ако капсулата загуби способността да се скачва, шансът да оцелеят астронавтите е нищожен.
Първата нощ на Суни Уилямс на Starliner е била доста студена. Кредит: NASA/Helen Arase Vargas
След рестарта два от четирите повредени двигателя се включват отново. Но след това отказва и пети. За щастие, това се случва след като два от другите вече са възстановени, в противен случай ситуацията е можела да стане катастрофална. Уилмор нарича това "провидение".
Екипът от Хюстън, управляващ мисията решава да се опита отново да възстанови повредените двигатели и възстановява всички, без един. От този момент капсулата може да се управлява автономно, както бе предвидено. Но Уилмор се колебае да предаде управлението:
"Бях много притеснен. В по-ранни симулации дори бях казал на директорите на полета, "Ако попаднем в ситуация, в която трябва да го върна на автоматичен режим, може и да не го направя." И те разбраха. Защото, ако имам режим, който работи, не искам да се отказвам от него, но тъй като си върнахме тези двигатели, си помислих: "Добре, нямаме само един". Всичко това минава през ума ми в реално време и го върнах, разбира се."
Затова астронавтите толкова щастливи, когато влизат в космическата станция
"Чувството ми в този момент бе като "О, уф, нека просто да си поемем въздух и да се опитаме да разберем какво се е случило."", разказва Уилмор. И добавя, че в този момент е бил уверен, че Starliner вероятно няма да бъде техният превоз до дома.
След пристигането на МКС астронавтите са убедени, че е твърде рисковано да се върнат на Земята със Starliner, въпреки официалните уверения от НАСА и Боинг. Уилмор и Уилямс изразяват силни съмнения в безопасността на кораба и отказват да го използват за завръщане.
Бъч Уилмор и Суни Уилямс кацат с космически кораб Crew Dragon през март. Делфините са сред посрещащите им. Кредит: NASA
В крайна сметка, двамата се прибират с Crew Dragon на SpaceX, оставяйки Starliner на станцията – свидетелство за сериозните предизвикателства и недоверието към системите на Boeing след полет, изпълнен с напрежение и технически неизправности.
Източник: Starliner’s flight to the space station was far wilder than most of us thought, Eric Berger, АrsТechnica
Още по темата

Космос
За първи път Боинг вози хора в космоса (видео)

Космос
На живо: НАСА и Боинг подготвят трети опит за изстрелване на тестовата пилотирана мисия Starliner

Космос
НАСА се отказва от изстрелването в неделя, отлагайки полета на Starliner поне до сряда

Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
21863
1
07.04 2025 в 14:02
В космическите технологии трябва да си звяр, както СССР или диктатора Мъск.
А не квотиран стандарто намалител.
Последни коментари
dolivo
Полетът на Starliner до МКС през 2024 г. е бил много по-драматичен, отколкото знаем (видео)
dolivo
Загадка: Как са се озовали инструменти, подобни на неандерталските, в Източна Азия - разстоянието е континент?
dolivo
Варна става част от Световно космическо парти с кратки видеоклипове и техно груув парти
Имане Хелиф
Анусът може да е еволюирал от отвор, първо използван за отделяне на сперма
dolivo
Учен твърди, че е открил улика за кода на вселенската симулация, в която живеем според него