Частната космическа компания SpaceX ще увеличи значително темповете на разработване на космическата програма Starship. И тестовете на първата степен за нея - ракетата Super Heavy - трябва да започнат в рамките на няколко месеца.
Изданието Techcrunch събра най-новата информация от личния блог на ръководителя на SpaceX Илън Мъск. Оказва се, че феновете на ракетно-космическата индустрия могат да станат свидетели още повече инженерно-технически постижения през следващите месеци. Зад което, разбира се, стои упоритата работа на инженери и ентусиасти.
Първо,и двете места за стартиране в Бока Чика, Тексас, ще бъдат заети едновременно. Ба всяко от тях е планирано да се тества различен прототип на Starsnip. SN9 вече е инсталиран на Pad B, а вторият (Pad A) е на път да бъде зает от следващия прототип. Мъск не уточнява кога ще се случат следващите тестове.
Но затова пък Мъск съобщава кога прототипът на Super Heavy ще заеме стартовата площадка. Може би трябва да се уточни, но Starship е само най-горната степен на космическата система за многократна употреба. Въпреки че този космически кораб може теоретично да навлезе в орбита сам (без полезен товар), за ефективни полети се нуждае от първа степен или бустер (ускорител). Точно тази роля ще играе ракетата Super Heavy. Според Илън Мъск тестовете на нейния прототип ще започнат "в рамките на няколко месеца". Приспособявайки се към традиционния оптимизъм на SpaceX в процеса на разработка, може да се предположи предпазливо, че той ще лети през 2021 година. Но кога точно е отворен въпрос.
Super Heavy е бустерът, който SpaceX в крайна сметка ще използва за полет на Starship за орбитални стартове и в крайна сметка - за полети в дълбокия космос - за дестинации като Луната и Марс. Super Heavy ще бъде висок над 70 метра и ще включва 28 двигателя Raptor.
Прототипът SN9 се подготвя за тестов старт. Кредит: BocaChicaGal, NASASpaceFlight
Едновременното използване на две стартови площадки наведнъж в Бока Чика трябва да ускори програмата Starship/Super Heavy. Не два пъти, разбира се, но забележимо. Освен това с всеки нов тест се вижда значителен напредък. Както по отношение на извършените "трикове", така и по отношение на външния вид - че и SN8, и SN9 вече не приличат на смачкани варели. Тези прототипи приличат повече на смачкани космически кораби направо от научно-фантастичните илюстрации в средата на 20-ти век.
SpaceX създава напълно използваема космическа транспортна система от следващо поколение на своя тестова площадка в Бока Чика. Тя ще се състои от кораба Starship и ускорителя Super Heavy. И двете степени работят с едно и също гориво - втечнен кислород и втечнен метан. Съответно двигателите им ще бъдат от един и същ тип - Raptor, собствен проект на SpaceX. Характеристика на цялата система ще бъде максималната ефективност на дизайна и ниските разходи за експлоатация.
Засега са известни само ориентировъчните характеристики на Starship и Super Heavy. Екипажът на космическия кораб е до 100 души, товароносимостта е около 100 тона в нискоземната орбита, времето за подготовка за повторно изстрелване е по-малко от две седмици. Окончателният вид на системата ще се формира към края на тестовете.
Най-важното постижение на програмата до момента е с прототипа SN8. Той прекара 6 минути 42 секунди във въздуха на 9 декември. Максималната височина на полета бе 12,5 километра, след достигането на която апаратът премина към хоризонтално планиране, демонстрира работата на аеродинамичните повърхности и след това се обърна с двигателите към земята за кацане. Последният етап от полета обаче не протече по план - поради технически проблеми с окислителния резервоар само един от трите двигателя на Raptor произведе необходимата тяга. В резултат на това прототипът претърпя "непланирано внезапно разглобяване" при контакт със земята.
Източник: Elon Musk says SpaceX to double launch pad usage for Starship tests, Super Heavy flights coming in a ‘few months’, Techcrunch
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари