Странното поведение на звездата Таби не е свързано с извънземна мегаструктура (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 04 януари 2018 в 10:05 9487 1

Звездата Таби в представите на художник. NASA/JPL-Caltech

Дългосрочно наблюдение на мистериознaта "звезда Таби" показа, че нередовните колебания в яркостта й, които отдавна озадачават астрономите, не може да са причинени от някаква планета или мегаструктура от типа на сферата на Дайсън, построена от извънземна цивилизация, а най-вероятно от космически прах.

Сега обаче учените трябва да отговорят на въпроса, какво всъщност тогава блокира светлината на звездата, съобщи space.com.

През 2015 г. Табита Бояджиън (Tabetha Boyajian) и група астрономи от Йейл анализират данни от телескопа Кеплер, който е насочен за търсене на отдалечени екзопланети. Апаратът следи яркостта на звездите, отбелязвайки всеки случай, когато светгимостта временно и редовно леко отслабва - това обикновено се дължи на преминаването на планетата между нея и Земята. Този път обаче учените забелязали нещо много странно - звездата KIC 8462852 "мига" напълно непредвидимо и съвсем не така като другите - с 1–2 процента при транзит на планета на фона на нейната звезда, а с 20 и повече процента.

Създава се впечатление, че се екранира от някаква плътна, но неравномерна структура.

Според различни предположения, това може да е кометен облак и дори гигантски инженерен проект, сфера на Дайсън, която е издигнала някаква извънземна цивилизация, за да се възползва пълноценно от енергията на своето слънце.

Но наскоро Бояджиян и екип от над 200 изследователи показаха, че тази екзотична хипотеза едва ли обяснява странностите на звездата в статия, приета за публикуване в The Astrophysical Journal Letters.

KIC 8462852 или "Звездата на Таби" е на около 1000 светлинни години от Земята. Тя е с 50% по-голяма от Слънцето и с 1000 градуса по-гореща от него.

Тайната на звездата стана толкова интригуващ, че около 1700 души дариха повече от 100 000 долара в кампания на платформата Kickstarter за наблюдателното време от глобалната мрежа наземни телескопи LCOGT.

Авторите получиха и още 200 часа безплатно от собствениците на LCOGT - това помогна за провеждането на непрекъснати наблюдения на звездата в течение на цяла година.

"Надявахме се, че ще успеем да наблюдаваме целия процес на спад на яркостта в реално време, за да видим дали той се развива еднакво за различните дължини на вълните, - обяснява Джейсън Райт (Jason Wright), един от авторите от Университета на Пенсилвания. - Ако те се променят почти еднакво, то изглежда, че звездата се екранира от нещо непрозрачно като плътен диск на планета, друга звезда или дори голяма космическа структура".  Вместо това екипът изследователи открива, че звездата потъмнява повече при някои дължини на вълните, отколкото други.

"Най-вероятно прах е причината, поради която светлината на звездата става мътна, а после ярка. Новите данни показват, че различните дължини на вълните се блокират с различна интензивност. Следователно, това, което е между нас и звездата, не е напълно непрозрачно, което може да се очаква от планета или мегаструктура", добавя Табита Бояджиън.

Констатациите на учените се основават на наблюдения на звездата от март 2016 г. до декември 2017 г. От май 2017 г. са идентифицирани и анализирани четири отделни епизода на спадове в яркостта на Таби.

"Следим събития, случили се преди повече от 1000 години. Те почти сигурно са причинени от нещо обикновено, поне в космически мащаб. И все пак това не ги прави по-малко интересни", коментира Джейсън Райт.

Отхвърляйки обаче вариантите на планета, сфера на Дайсън и т.н., учените все още не дават отговор на въпроса за природата на мистериозните, неравномерни и мощни скокове в яркостта на звездата Таби. Възможно е дори нищо да не я засенчва и колебанието да се дължи на редки и неясни особености на самата звезда. Рано или късно ще разберем и това.

kokoten