Целта е уловена: Космическият кораб DART ще удари астероида след по-малко от месец

Ваня Милева Последна промяна на 12 септември 2022 в 00:01 9720 0

Двойната астероидна система на Дидим и неговия по-малък спътник, Диморфос, който обикаля около Дидим, са показани в комбинирано изображение, направено от инструмента DRACO на DART на 27 юли 2022 г. Кредит: NASA JPL DART

НАСА стартира своята мисия, наречена DART (Double Asteroid Redirection Test - Тест за двойно пренасочване на астероиди) през ноември 2021 г. DART се насочва към двойната астероидна система на Дидим и неговия по-малък спътник, Диморфос, който обикаля около Дидим.

Диморфос не е на траектория към Земята. DART е чисто тестова мисия и въздействието върху Диморфос ще доведе до лека промяна в траекторията на двойната астероидна система. НАСА ще наблюдава системата след удара, за да види дали мисията е била успешна.

Космическият кораб DART наскоро предаде първото изображение на своята цел, луната Диморфос, както и тялото, около което обикаля, астероидът Дидим.

DART е тестова мисия за планетарна защита, предназначена да повлияе на луната, за да промени траекторията й около Дидимос. Ако се докаже, че е ефективен, този дизайн на космически кораб потенциално може да бъде увеличен мащабно, за да отклони астероид, заплашващ Земята.

Изображението, което е комбинация от 243 отделни снимки, идва от единствения инструмент на DART, разузнавателната и астероидната камера за оптична навигация за Дидим (DRACO - Didymos Reconnaissance and Asteroid Camera for Optical Navigation). Изображението бе заснето на 27 юли и показва както Диморфос, така и Дидим като една светла точка - космическият кораб все още е бил на 32 милиона километра от астероидите в този момент, така че те изглеждат неразличими.

„Този ​​първи набор от изображения се използва като тест за доказване на нашите техники за изобразяване“, заявява системният инженер на мисията DART Елена Адамс (Elena Adams) от Лабораторията по приложна физика на Университета Джонс Хопкинс в Мериленд, която управлява мисията.

„Качеството на изображението е подобно на това, което бихме могли да получим от наземни телескопи, но е важно да покажем, че DRACO работи правилно и може да види целта си, за да направи необходимите корекции, преди да започнем да използваме изображенията за насочване на космическия кораб към астероида автономно."

В крайна сметка DART ще използва DRACO за навигация до мястото на удара напълно независимо от своите базирани на Земята контролиращи специалисти. Но засега отговорността е на хората. През следващите три седмици екипът ще използва изображения, направени на всеки пет часа, за да направи серия от три маневри за корекция на траекторията, които поставят DART на точен път към Дидим. След това, в рамките на около 24 часа от удара, DART ще поеме контрола, за да настрои фино окончателния си подход.

Анимация визуализира подхода на DART към неговата астероидна цел. Кредит: NASA/Johns Hopkins APL

„Виждайки изображенията на DRACO на Дидим за първи път, можем да изгладим най-добрите настройки за DRACO и да настроим фино софтуера“, заявява Джули Белроуз (Julie Bellerose), ръководител на навигацията на DART в Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА в Калифорния. „През септември ще прецизираме накъде се цели DART, като получим по-точно определяне на местоположението на Дидим.“

Откакто засне тези изображения, DRACO се насочи към Дидим още три пъти.

DART ще се сблъска с Диморфос на 26 септември в 19:14 EDT (2:14, 27 септември българско време) - можете да гледате отразяване на събитието в  NASA TV или директно през уебсайта на агенцията.

Източник: NASA's asteroid-slamming DART spacecraft catches 1st look at target (photo)