Не гледай нагоре: Няколко астероида се насочват към Земята. Каква е реалността

Ваня Милева Последна промяна на 13 януари 2022 в 00:01 24944 0

Възможно ли е това?

Вероятно вече мнозина са гледали филма на Netflix „Не гледай нагоре“, в който Земята е застрашена от астероид „убиец на планети“.

Но наистина ли трябва да се притесняваме – и какво би станало, ако такова тяло наистина ни удари?

Съобщенията за астероиди-убийци като че ли имат предпочитание да атакуват Земята през летните месеци и около празниците, когато интерените новини намаляват, сякаш един астероид-убиец (или комета) ще освежи нюзфийда.

И въпреки страшните заглавия и изображение на очевидно опасно насочеи към Земята астероиди, в статиите пише, че всички прогнозирани астероиди тази година ще преминат покрай Земята на значително разстояние и е много малко вероятно да ударят нашата планета. Вече не ни уцелиха първите два астероида в този списък (2021 YQ и 2021 YX), които прелетяха от Земята на 5 януари на разстояния от 1,3 и 2,4 милиона мили, съответно.

На 18 януари в 23:51 българско време очакваме огромен астероид, известен като (7482) 1994 PC1, да премине със скорост от 70 415 км/ч. покрай Земята на разстояние от 0,01324 астрономически единици - почти 2 милиона километра.

Това може да звучи като безопасно разстояние - и е! Но въпреки че няма опасност от сблъсък със Земята, НАСА класифицира астероида като потенциално опасен обект или NEO (near-Earth objects). Този термин описва астероиди, които са с дължина над 140 м и имат орбити, които ги носят в рамките на 7,5 милиона км от орбитата на Земята около Слънцето според Asteroid Watch на НАСА.

Въздушна снимка на кратера Барингър. Кредит: USGS

От всичките близко преминаващи покрай Земята астероиди през януари, този, който ще се приближи най-много, все пак ще бъде четири пъти по-далеч от Луната - на съвсем безопаснбо разстояние.

Реалистичен ли е филмът „Не гледай нагоре“?

"Не гледай нагоре" е алегория, използваща катастрофален сблъсък с „убиец на планети“, за глобалното катастрофално въздействие на изменението на климата. Това е история за корупция, продажност и политически и корпоративен личен интерес, поставени над здравето и живота на човечеството. При това - с много ирония.

Сюжетът се фокусира около двама астрономи (аспирантка и нейния професор), които откриват комета, която ще се сблъска със Земята след шест месеца. Те се опитват да кажат на президента на Съединените щати (изиграна прекрасно от Мерил Стрийп), но тя е по-загрижена за междинните избори.

Филмът се подиграва с американската политика, влиянието на даренията за политически партии върху политиката (и политиците), нарастващия капацитет на съвременните технологии за събиране на информация за здравето, навиците и начина на живот и използването на тази информация от технологичните гиганти.

Но филмът не се подиграва с науката.

Откриването на кометата е (донякъде) реалистично. Което се дължи най-вече на това, че научен съветник на продукцията е Ейми Майнзър (Amy Mainzer), главен изследовател на програмата за проследяване на астероиди NEOWISE на НАСА. Във филма астрономите докладват своите открития на Службата за координация на планетарната отбрана (Planetary Defense Coordination Office), която всъщност е истинска организация, управлявана от НАСА.

И така реалистичен ли е филмът?

Земята е ударяна многократно от големи астероиди в миналото - поради което днес няма огромни динозаври, които бродят по планетата. И всеки ден нашата планета е бомбардирана от тонове прах и метеорити. Сигурно е, че в бъдещето ще се срещнем с „убиец на планети“, въпреки че се случва най-много веднъж на 50 милиона години – и това се приема много по-сериозно от международните правителства, отколкото е показано във филма.

Как можем да спасим нашата планета? Може ли да се приложи методът на Брус Уилис от филма "Армагедон"?

Първо трябва да разберем какво се случва. Трябва да разберем, че в момента някой астероид се е насочил към Земята. Има добре изпитан протокол за докладване на нови астероиди и комети, по който знаем за тези, които преминават близо до Земята.

След това правителствата и учените би трябвало да се разберат какво могат да направят в съответните им области. И накрая трябва да знаем какви са възможностите, ако инцидентът е все пак неизбежен.

Сега не можем да направим нищо, но има и планове за смекчаване на потенциалните последици от астероид при сблъсък със Земята. В случай, че внезапно от сините небеса ни застраши "глобален убиец", учените имат в запас разработени няколко различни антиастероидни проекта.

И да, в това число влиза и методът на Брус Уилис, предвиждащ експлозия на атомна бомба на астероид, както е направено във филма "Армагедон". Но това ще бъде вероятно в най-краен случай, защото използването на ядрени оръжия от политическа гледна точка е много сложен въпрос. Така че за това може да стане дума само в случай на много голям астероид и само ако има много малко време преди удара. Ако се взриви атомна бомба на астероид, най-вероятно ще се получи така, че вместо един голям ще се появят 10000 малки астероида, които ще бъдат заплаха и чиято траектория е още по-трудно да се изчисли.

Понастоящем учените обикновено разчитат на отклоняване на курса на астероида, тъй като опитът да се унищожи в последния момент е трудно неосъществим и опасен.

През ноември НАСА стартира мисия, наречена DART, с целта да се опита да удари астероид, за да го отклони от курса. Тази среща трябва да се състои през септември 2022 г.

Тестът за двойно пренасочване на астероиди (DART - Double Asteroid Redirection Test), стартирал на 24 ноември 2021 г., ще изпита метод за отклоняване на астероиди чрез удрянето им с високоскоростни дистанционно управлявани космически кораби, заявяват представители на НАСА. Учените ще изпратят космическия кораб DART, който ще се сблъска с астероида Дидим B (Didymos B), по-малкият от двата обекта в астероидната система Дидим, в която по-големият е с диаметър около 780 м, а по-малката му луна е с диаметър около 160 м.

Анимация визуализира подхода на DART към неговата астероидна цел. Кредит: NASA/Johns Hopkins APL

Системата астероиди близнаци, която всъщност не представлява заплаха за Земята, е идеалната цел за тестване на метода на НАСА „кинетичен ударник“ (kinetic impactor). Сондата ще се удари в Дидим B с около 24 140 километра в час, прехвърляйки кинетичната си енергия към по-малкия астероид, приближавайки го до неговия астероиден спътник. Ако успее, Дидим B ще обикаля около Дидим с поне 73 секунди по-бързо от преди.

Анимация на орбитата на системата Дидим около Слънцето. Кредит: NASA/Johns Hopkins APL/Steve Gribben

Схемата на мисията DART показва сблъсъка с луната на астероида Дидим. След удара наблюденията от базирани на Земята оптични телескопи и планетарен радар ще измерват промените в орбитата на спътника около главния астероид. Кредит: NASA/Johns Hopkins Applied Physics Lab

Така че може да сте спокойни, че от всички неща, за които трябва да се тревожите, астероидите в момента не са от тях. И ако наистина се притеснявате, можете да следите предстоящите близки приближавания на астероиди тук.

Но мястото това, с което филмът „Не гледай нагоре“ вероятно е опънал нервите на своите зрители, е липсата на готовност за извънредна ситуация.

Във филма лозунгът „Не гледай нагоре“ е отричане, че приближаваща комета ще унищожи планетата. Това е един от "капаните на мозъка", присъщата на човека склонност към оптимизъм, дори когато фактите предполагат, че трябва да се тревожим. Нашият мозък интерпретира събитията с ниска вероятност като с практически нулева вероятност да се случат и всъщност е безпомощен при осъзнаването на катастрофални събития, с каквито никога не се е срещал. Цялата епидемиологична общност предупреждава през последните 10 или 15 години, че въпросът не е дали ще имаме такава пандемия, а кога. И както при изменението на климата, това не е фалшива новина.

Don’t look up: several asteroids are heading towards Earth – here’s how we deal with threats in real lifeThe Conversation .The Conversation Моника Грейди ( Monica Grady ), професор по планетарни и космически науки, The Open University