Телескопът "Джеймс Уеб" е наблюдавал най-ранните нишки на космическата мрежа

Ваня Милева Последна промяна на 07 юли 2023 в 00:01 13092 0

В кръговете десетте галактики, наблюдавани с NIRCam на

Кредит NASA, ESA, CSA, Feige Wang (University of Arizona), and Joseph DePasquale (STScI)

В кръговете десетте галактики, наблюдавани с NIRCam на "Джеймс Уеб" (Близка инфрачервена камера).

Галактиките във Вселената не са равномерно разпределени, не всичко е подредено в гигантска космическа мрежа от дълги нишки, образувани от галактически купове и свръхкупове от галактики, с големи възли от нишки тук и там и големи празнини между тях с малко или никакви галактики, всички свързани заедно от невидим скелет от тъмна материя.

В ранната Вселена тази космическа мрежа е слабо свързана и става по-ясна и по-здрава с течение на времето, когато гравитацията слепва материята.

Вселената е била хомогенна в началото, но развива космическа мрежа с нарастването на структурите. Кредит: Wikimedia Commons, CC BY-ND

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" сега за първи път наблюдава такава ранна нишка от галактики, част от новосъздадената преди почти 14 милиарда години космическа мрежа. "Джеймс Уеб" е открил десет галактики, които са съществували 830 милиона години след Големия взрив и които образуват дълга нишка или нишка с дължина три милиона светлинни години и които са били гравитационно свързани.

Опорната точка на галактиките е един квазар, галактика с активна свръхмасивна черна дупка. Смята се, че веригата е еволюирала в галактики клъстер, подобен на големия клъстер Кома (галактически куп Косите на Вероника, Abell 1656), група от хиляди галактики, разположени на около 300 милиона светлинни години от нас в съзвездието Косите на Вероника (Coma Berenices).

Фейгъ Уан (Feige Wang) от Университета на Аризона в Тусон, САЩ, и неговият екип откриват свързаните галактики като част от проекта ASPIRE (A SPectroscopic survey of biased halos In the Reionization Era), проект, който има за цел да наблюдава околната среда на най-ранните черни дупки във Вселената. Проектът непрекъснато наблюдава 25 квазара, които са съществували, когато Вселената е била на милиард години, време, което е част от така наречената Епоха на рейонизация (EoR), времето, когато водородният газ във Вселената е бил йонизиран от интензивна UV радиация от първите звезди и галактики.

Смята се, че веригата е еволюирала в клъстер от галактики, подобен на големия клъстер

Част от изследването се фокусира по-специално върху осем квазара, които вече съдържат много масивни черни дупки в сърцевината си, чиято маса варира от 600 милиона до 2 милиарда пъти масата на Слънцето. Големият въпрос, който занимава астрономите от известно време, е как тези черни дупки могат да станат толкова масивни за толкова кратко време.

Идеята е, че те са започнали с масивен „зародиш“ на черна дупка, но дори ако това семе е било хиляда слънчеви маси, растежът на черните дупки трябва да е бил хиляда пъти по-бърз, отколкото е в момента, за да се получат такива свръхмасивни черни дупки на този етап от Вселената.

Квазарът на ранната нишка на космическата мрежа се нарича J0305-3150 и можете да го видите на горната снимка в средата на трите кръга, горе вдясно - същата снимка, но без кръговете, всички заснети с NIRCam на "Джеймс Уеб".

Това изображение показва дълбоко галактическо поле, изобразено от NIRCam (Близка инфрачервена камера) на Webb за програмата ASPIRE. Полето включва квазар, наречен J0305-3150, чиято яркост засенчва галактиката-домакин. Долу вдясно има стрелки на компаса, показващи ориентацията на изображението върху небето. Под изображението има цветен ключ, показващ кои филтри NIRCam са използвани за създаване на изображението и кой цвят на видимата светлина е присвоен на всеки филтър. Кредит: NASA, ESA, CSA, Feige Wang (University of Arizona), and Joseph DePasquale (STScI). Вижте в пълен размер тук.

Източник: NASA’s Webb Identifies the Earliest Strands of the Cosmic Web, NASA/Goddard.