Учени от ЦЕРН разработват "силово поле" за защита на астронавтите от радиация

Наука ОFFNews Последна промяна на 09 август 2015 в 14:28 4922 0

Кредит SR2S

Технология със свръхпроводящи магнити, въз основа на която да се направи магнитен щит за защита на астронавтите от високоенергийни частици, се разработва от учени от ЦЕРН, Европейската организация за ядрени изследвания.

Проектът се нарича European Space Radiation Superconducting Shield (SR2S, Европейска космическа свръхпроводяща защита от радиация). Това се оповести в прессъобщение от ЦЕРН.

Космосът е неуютно място. Сред многото очевидни проблеми, пред които са изправени астронавтите е унищожителното въздействие на космическите лъчи - високоенергийни частици, които изпълват Вселената. На Земята ние сме надеждно защитени от силното магнитно поле на нашата планета. Същият принцип искат да използват учените, за да защитят дългосрочните космически мисии - като пилотирания полет до Марс.

Опасността от космическа радиация е несъмнена. Опитите с мишки, подложени на бомбардиране с високо енергийни частици, показват нарушение на структурата на мозъка им - намаляване на броя на дендритите (израстъци на невроните). Това е свързано с болестта на Алцхаймер и води до влошаване на мозъчните функции, особено паметта. Освен това се смята, че генетичните грешки, които възникват в резултат на излагане на въздействието на тези частици по време на клетъчно делене, могат значително да увеличат риска от рак.

За да създадат достатъчно мощно магнитно поле, което да обгърне космическия кораб, учените ще използват магнезиев диборид (MgB2). Това е същият проводим материал, който се използва в Големия адронен колайдер. Магнезиевият диборид е много добре изпитан материал, който е свръхпроводим при температури до 25K, което ще даде възможност да се създаде опростена система за охлаждане за космическите кораби.

През април 2014 г. учени от ЦЕРН обявиха получаването на рекордни нива на ток: при температура от 24K през два дълги двадесет метра кабели от магнезиев диборид бил пуснат ток със сила 20kA.

"В рамките на проекта няколко месеца ще тестваме бобина, увита със свръхпроводяща лента магнезиев диборид" - заяви  Бернардо Бордини (Bernardo Bordini), координатор на ЦЕРН по проекта SR2S. - "Тази намотка е специално проектирана да определи ефективността на магнитната защита на основата на свръхпроводимостта".

За да се създаде пълноценна защита, обаче ще е нужно да се решат още редица технически въпроси.

Кабели от магнезиев диборид в ЦЕРН