10 рекорда на Гинес на ЦЕРН и Големия адронен колайдер (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 28 февруари 2015 в 16:44 13765 0

Рекордите Гинес (Guinness World Records) отбелязват 60-тата годишнина от основаването на ЦЕРН, Европейската организация за ядрени изследвания със специално издание на книгата.

По случай този юбилей да си припомним 10 световни рекорди, които Гинес е присъдил на ЦЕРН и Големия адронен колайдер.

1. Големият адронен колайдер (LHC) е най-големият научен инструмент, построен някога. Състои се от 27-километров кръгов тунел под земята на френско-швейцарската граница в близост до Женева Построен е от Европейската организация за ядрени изследвания, като стоежът му започва 1998 г. и завършва септември 2008 г. и има приблизителна цена от 4,6 милиарда швейцарски франка (4,4 милиарда щатски долара).

2. Големият адронен колайдер е и най-големият ускорител на частици, може да сблъска два противоположни снопа протони с изключително високи енергии, а детекторите му да установят резултатите от техните сблъсъци.

3. Големият адронен колайдер е признан от Гинес като най-мощният ускорител, изискващ 120 MW електроенергия и 91 тона течен хелий, за да работи.

4. Протонните лъчи в Големия адронен ускорител могат да се ускорят от магнитите до около една милионна част от един процент от скоростта на светлината. Това означава, че всеки протон ще има около 7 TeV  енергия (7 тера електрон волта), еквивалентни на енергията на седем летящи комара. Заедно, в снопа лъчи, те поставят рекорд за най-високо енергийни частици в ускорител на частици, с енергиен еквивалент на 900 автомобили, движещи с 100 км/ч.

5. За 9 300-те магнити в Големия адронен колайдер са необходими общо 10 080 тона течен азот, за да ги охлади до -193.2 C и още близо 60 тона течен хелий, което ги охлажда допълнително до -271.3 C, което прави LHC най-големият хладилник в света.

6. Големият адронен колайдер е и най-големият вакуумен уред в света. Сноповете частици, които се движат по пръстена на Големия адронен колайдер, трябва да го правят във вакуум, за да се избегнат сблъсъци с газови молекули.

7. Компактният мюонен соленоид (CMS) е един от детекторите с общо предназначение в Големия адронен колайдер. Изграден е около огромен електромагнитен магнит, целият детектор е 21 м, 15 метра широк и 15 м висок и тежи 14 000 тона. Освен работата му по откриването на бозона на Хигс,, той има задача да наблюдава и други аспекти от физиката на високите енергии, включително възможността за допълнителни измерения. В него има повече желязо от Айфеловата кула и се включва в Световните рекорди на Гинес като най-тежкият детектор на частици.

8. В същото време, най-големият свръхпроводящ магнит е тороидалният централен магнит (Barrel), част от детектора Atlas. Състои се от осем магнитни бобини - с дължина 25 м,  5 ​​м ширина и тегло 100 тона. Тестван е за първи път през 2006 г. при експлоатационна температура от -269 ° С и е предназначен да огъне пътеките на частиците, създадени при сблъсъците в Големия адронен колайдер.

9. Едно от първите открития, направени от Големия адронен колайдер стана през ноември 2010 г., когато изследователи от ЦЕРН съобщиха, че са успели да уловят най-голямото засега количество антиводород, 38 атома за около една десета от секундата.

10. На 13 август 2012 учени от Големия адронен колайдер са постигнали най-високата, създадена от човек температура - над 5 000 милиарда K, температура, невиждана от първите мигове след Големия взрив.

В рамките на експеримента ALICE, са ускорени оловни йони до 99 % от скоростта на светлината, за да се създаде кварк-глуонна плазма - екзотично състояние на материята, което се смята, че е изпълвало Вселената малко след Големия взрив.