Учените се съмняват, че овразите на Марс са издълбани от течаща вода

НаукаOFFNews Последна промяна на 30 октомври 2017 в 10:45 3360 0

Водата на Марс може да е по-малко от колкото си мислеха учените. Източник:  NASA / JPL/University of Arizona

Загадъчните тъмни линии на Марс, които сега се смятат за следи от скорошни водни потоци може всъщност да са образувани от движението на своеобразни "ледени шейни" от замръзнал въглероден диоксид по склоновете на марсианските дюни.

Статия с тази хипотеза е публикувана в списание Scientific Reports.

"Всички сме чули вълнуващите новини за доказателствата за вода на Марс, но съвременният марсиански климат рядко предпоставя съществуването на вода в течно състояние, така че е важно да разберем ролята на други летливи вещества, които вероятно трансформират Марс в момента", заяви водещият автор на изследовател Лорън Маккион (Lauren McKeown).

"Марсианската атмосфера се състои от над 95% CO2, но знаем малко за това как той взаимодейства с повърхността на планетата. Марс има сезони, точно като Земята, което означава, че през зимата много от СО2 в атмосферата се променя от газообразно състояние в твърдо и пада на повърхността под тази форма. След това процесът се обръща през пролетта, ледът сублимира и това сезонно взаимодействие може да бъде много важно за геоморфологичните процеси".

Екипът изследователи от Тринити Колидж Дъблин експериментира със сублимацията на въглеродния диоксид (СО2) - процес, при който веществото от твърдо преминава в газообразна форма без междинна течна фаза и показват, че този процес е отговорен за промяната на ландшафта на Марс, разказва phys.org.

Дендритни бразди по марсианските дюни (белите стрелки). Жълтите стрелки сочат камъни, червените стрелки обозначават тъмни ями.

Учените пресъздават процеса на образуване на деретата и тъмните линии в лабораторни условия без участието на течна вода. За тази цел учените създават пълно копие на една от дюните на повърхността на Марс и проследяват как въглеродният диоксид (CO2) взаимодейства с копия на пясъка и почвата на Червената планета.

Когато изследователите поставят парче сух лед на повърхността на тези модели на дюни и повишават температурата на повърхността, имитирайки марсианската пролет, парчето лед започва само да се спуска по склоновете, изравяйки своеобразна пързалка и прокарвайки бразди по марсианската почва.

Линейни дерета на дюна в кратера Матара, Марс, червените и белите стрелки сочат към ями. Източник: NASA / JPL/University of Arizona

"Температурите на парчето марсиански лед и почвата са различни, под леда се образува своеобреазна газова възглавница, която му позволят да левитира и да се плъзга надолу, подобно на плъзгането на шайба върху маса за минихокей, изравяйки канал след себе си. Когато достигне края на склона, леденият блок сублимира и изравя яма в почвата, след което напълно се изпарява, оставяйки само почти кръгла яма под себе си", - разказва Маккион.

Тази яма в някои случаи се образува толкова бързо, че парчето лед напълно потъва в нея и поражда гейзер от пясък и прах, които попадат в разредения марсиански въздух, завдно със струите въглероден диоксид.

Дендритни бразди, образувани от базална сублимация на леден блок от СО2 в контакт с гранулирана повърхност. Източник:  NASA / JPL/University of Arizona

И ямите, и следите от тези гейзери, както отбелязва Маккион, почти винаги се намират в близост до деретата на Марс.

Според изчисленията на учените, дори относително малки парчета лед могат да породят много широки и дълбоки канали, чиято ширина може да бъде от два до десетки метра.

"Докато овразите на Земята обикновено се формират от течна вода, те почти винаги завършват с купчина наноси, а не ями. Следователно присъствието на ями осигурява повече подкрепа за хипотезата, че парчета СО2 са причината за линейните бразди".

Планетолозите имат намерение да проверяват тези хипотези като наблюдават формирането на нови канали на повърхността на реалния Марс.