За първи път са забелязани газовите облаци, подхранвали звездообразуването в ранната Вселена

Ваня Милева Последна промяна на 27 май 2022 в 07:12 9650 0

В червено SGAS J152745.1+065219. Може да видите DLA отдолу. Кредит: M. Gladders

Използвайки нови техники за наблюдение, астрономи успяха да наблюдават масивни, полупрозрачни облаци от газ, които са подхранвали образуването на звезди в галактиките в ранната Вселена.

Екипът от астрономи, ръководен от Ронгмон Бордолой (Rongmon Bordoloi) от Държавния университет в Северна Каролина, с помощта на телескопа в обсерваторията "Кек" на планината Маунакеа, Хавай, наблюдава два газови облака, пълни с неутрален водороден газ, разположени на 11 милиарда светлинни години от нас.

Те са "заглушени Лайман-алфа системи" (Damped Lyman-alpha system), наречени DLA, древни облаци от газ, образувани по време на Големия взрив и са много тъмни, защото са твърде дифузни и не излъчват светлина сами. Но могат да станат видими, ако облаците са между Земята и нещо още по-далеч: квазари. Но  светлината от такъв квазар се събира в тесен лъч, квазарите (или квазизвездни обекти) изглеждат като звезди, като точки, гледани от Земята. Така че може да видим само малка част от такъв DLA. Ето защо се налага да бъде използвана друга, добре позната техника, а именно тази на гравитационните лещи.

гравитационна лещаИлюстрация, показваща как галактически куп действа като гравитационна леща, която увеличава и разширява светлината от SGASJ152745.1+065219 (галактика). Това води до проектирано изображение (маркирано в правоъгълния панел), което е по-ярко и по-лесно за откриване с телескоп. Това позволява на астрономите да използват инструмента KCWI на обсерваторията Keck, за да приближат прожектираното изображение и да картографират газа от два гигантски DLA, които са две трети от размера на Млечния път. Кредит: WM Keck Observatory (Кликнете за по-голямо изображение)

Екипът на Бордолой се възползва от най-новите постижения в интегралната полева спектроскопия и ги комбинира с феномена на гравитационната леща. Използвайки Keck Cosmic Web Imager (KCWI), високочувствителен спектрограф с интегрално поле, екипът открива и измерва две DLA системи, които са „осветени“ от SGASJ152745.1+065219 – много далечна галактика, разположена пред двете DLA – вижте изображението по-горе.

Наблюденията показват, че DLA са много големи, около 2/3 от размера на Млечния път. Изглежда, че съдържат достатъчно газ, за ​​да образуват цяло поколение звезди.

Справка: Bordoloi, R., O’Meara, J.M., Sharon, K. et al. Resolving the H I in damped Lyman α systems that power star formation. Nature (2022). https://doi.org/10.1038/s41586-022-04616-1https://arxiv.org/abs/2205.08554