Загадъчните звездни сигнали - фейк или сензация?

НаукаOFFNews Последна промяна на 23 ноември 2017 в 00:00 3852 0

Кредит NASA/HUBBLE SPACE TELESCOPE

Някои от звездите в космоса излъчват странни сигнали, наподобяващи работата на нашите системи за комуникация.

Това установиха двама астрономи от университета Лавал в Канада, Ермано Бора (Ermanno F. Borra) и Ерик Тротие (Eric Trottier). Те публикуваха изследване, озаглавено: "Откритие на странни периодични спектрални модулации в една малка част от звезди от слънчев тип" (Discovery of peculiar periodic spectral modulations in a small fraction of solar type stars) в списание Publications of the Astronomical Society of Pacific.

Учените използват данните на Sloan Digital Sky Survey и анализират около 2,5 милиона звезди. Сред тях намират 234 звезди, които имат ненормално поведение .... Въпреки факта, че са само една малка част от общия брой звезди, те заслужават внимание, защото излъчват "странни периодични спектрални модулации". Модулацията представлява пренасяне на спектъра на сигнала, носител на информация във високочестотната област.

Те излъчват импулси, които "точно възпроизвеждат формата на сигнал от ETI [extraterrestrial intelligence - извънземен разум]", коментира Ермано Бора.

Пример за модулации: Звуковият сигнал (горе) може да се пренесе чрез амплитудно (AM) или честотно (FM) модулиране на високочестотен сигнал

Тези 234 звезди никак не са случайна извадка. По-голямата част от тях имат спектрален диапазон F2-K1. Това е важно, тъй като в този сравнително малък обхват е и нашето собствено Слънце. И както всички знаем, в орбитата на нашето Слънце, има разумен живот.

Случайност?

Да, това може да е съвпадение, но реалността често е много по-интересна от хипотезите.

Авторите посочват пет причини, които биха могли да доведат до подобни спектрални "сигнали": ротационни преходи в молекулите, бързи пулсации на самите звезди, трансформация на Фурие по отношение на спектралните линии, грешки при наблюдението и накрая, в краен случай - резултат от активността на извънземен разум (ETI).

Някои от причините са отхвърлени от самите автори - те изключват да са генерирани от молекули или бързи пулсации, а версията с трансформацията на Фурие се смята за малко вероятна, защото са необходими твърде много силни линии, разположени на почти периодични честоти.

В резултат на това, остават две възможности: или инструментите на системата Sloan дават грешки, или "сигналите са причинени от светлинни импулси, генерирани от ETI, които ни осведомяват за своето съществуване".

Графиката показва броя на регистрираните сигнали в посочения спектрален диапазон. Ermanno F. Borra and Eric Trottier

Какви са тези тайнствени сигнали? Това са странни светлинни импулси, разделени с постоянен интервал.

Може би сме на прага на най-значимото научно откритие. Но защо няма сензационни заглавия по световните медии?

Както казват самите автори, "съществува малка, но не нулева информация за това, че сигналите се дължат на своеобразния химичен състав на звездите в тази специфична част от галактиката". Всъщност, засега учените нямат надежден начин да разследват химичния състав на звездите на голямо разстояние от Земята, така че това е възможно обяснение.

Възможно е авторите на проучването просто да са имали късмет да намерят някаква интересна аномалия, която няма връзка с рационалната дейност на живи същества.

Отговор може да дойде скоро - астрономите са набелязали следващият етап от работата си с помощта на телескопа Automated Planet Finder.