Новият най-голям в света радиотелескоп направи първото си откритие (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 11 октомври 2017 в 12:14 8431 0

Кредит Синхуа

FAST

Малко повече от година след завършването му китайският 500-метров телескоп (Five hundred meter Aperture Spherical Telescope - FAST) току-що направи своето първо потвърдено откритие, съобщава ScienceAlert.

Астрономи с помощта на гигантската чиния забелязват двойка пулсари на хиляди светлинни години, белег, че можем да очакваме велики дела от съоръжението, което в момента е най-голямата единична чиния на радиотелескоп.

Звездите, наречени PSR J1859-01 и PSR J1931-01, са открити от телескопа през август, но бяха нужни няколко месеца, за да може телескопът Паркс в Австралия да потвърди откритието.

Източник: Imagine the Universe! - NASA

И двата обекти са плътни, бързовъртящи се звезди, заобиколени от силни магнитни полета. Тези полета излъчват мощни електромагнитни вълни, които описват окръжност с всяко завъртане, наподобявайки космически фар.

Наблюдавани от Земята, звездите сякаш пулсират с всяко завъртане, заради което се наричат пулсари. Техните позиции и периода им ги правят полезни маркери в космоса, удобни космически часовници за тестване на Общата теория на относителността .

Двойката пулсари, открита от FAST, наречени FP1 и FP2, не се открояват по размер, скорост или разстояние.

"FP1 е пулсар с период на завъртане от 1,83 секунди на около 16 хиляди светлинни години, а FP2 е пулсар с период на завъртане от 0.59 секунди, според преценките, на разстояние от 4100 светлинни години", разказва заместник-главен инженер на FAST, Ли Ди (Li Di).

За сравнение, най-бързият пулсар се върти около своята ос невероятните 642 пъти в секунда.

През февруари Европейската космическа агенция откри пулсар, който е хиляда пъти по-ярък от всички, наблюдавани някога, на 50 милиона светлинни години.

Но FAST има голям потенциал - той превъзхожда с много най-голямата досега обсерватория с 305-метровия си телескоп Аресибо в Пуерто Рико, така че със сигурност тепърва предстоят много по-впечатляващи открития.

"Двата нови открити пулсари символизират зората на нова ера системни открития от страна на китайските радиотелескопи", заяви Ян Юн (Yan Jun), директор на Националните астрономически обсерватории на Китай.

FAST е още един пример за бързия напредък на страната в областта на космическите технологии. Въпреки че предстоят още няколко теста за фина настройка на процесите, скоро съоръжението ще е на разположение на астрономите по цялото земно кълбо.

Съоръжението на стойност 185 милиона долара, е построено за улавяне на радиовълни, идващи от далечните краища на дълбокия космос, което ще позволи на изследователите да засекат слабите следи от радиация от древни газови облаци водород, далечни черни дупки, пулсари, или ... може би ... извънземо WiFi.