Зашеметяващи снимки на вихри от газ и прах показват как се "ражда" планета

Ваня Милева Последна промяна на 22 май 2020 в 00:00 3373 0

Това инфрачервено изображение, направено от телескопа Very Large Telescope в Чили, показва гигантска спирала от планетообразуващ газ и прах около младата звезда AB Aurigae, на около 520 светлинни години в съзвездието Аурига. Самата звезда е блокирана в центъра на изображението. Кредит: ESO/Boccaletti et al

За първи път астрономите виждат преки доказателства за планета, образуваща се около млада звезда.

Спирален диск от газ и прах, обграждащ звездата AB Aurigae, съдържа малко S-образно усукване близо до центъра на спиралата, показват изображения на инфрачервен телескоп.

Това усукване "е точното място, където трябва да се формира нова планета", разказва астрофизикът Еманюел Ди Фолко (Emmanuel Di Folco) от Университета в Бордо, Франция.

Преди това астрономите са виждали пролуки и мащабни спирали, които се смятат за създадени от невидими планети в дискове с газ и прах около млади звезди. Теории за това как планетите се образуват и събират материал от тези дискове, предсказват, че движенията на планетите допълнително ще усучат газа около тях, определяйки местоположението на планетата.

Сега, Ди Фолко и неговите колеги са използвали инфрачервени наблюдения от Atacama Large Millimeter/submillimeter Array и Very Large Telescope, и двата телескопа в Чили, за да намерят спирала и пролука в едно такова S-образно усукване около AB Aurigae. Екипът описва своите открития в майския брой на Astronomy & Astrophysics.

Приближението към диска от газ и прах (при инфрачервена светлина) около младата звезда AB Aurigae (вляво) разкрива ярък възел (вдясно, белият кръг), където астрономите смятат, че се образува една планета. За мащаб синият кръг представлява размера на орбитата на Нептун. Кредит: ESO/Boccaletti et al

„Беше невероятно“, разказва Ди Фолко. „Беше точно както очаквахме от теоретичните прогнози за формирането на планета“.

Звездата, намираща се на около 520 светлинни години в съзвездието Аурига, е само на 4 милиона години, около една хилядна част от възрастта на Слънцето. „Наистина е бебе“, коментира Ди Фолко.

Точната маса на потенциалната планета е неизвестна, но вероятно ще бъде газов гигант като Юпитер, а не скалиста планета като Земята, щом прави такива големи вълни в диска. А може да не е сама - има намек за друга планета в близост до външния ръб на диска.

Справка: A. Boccaletti et al. Possible evidence of ongoing planet formation in AB Aurigae: A showcase of the SPEHRE/ALMA synergy. Astronomy & Astrophysics. Published online May 20, 2020. doi: 10.1051/0004-6361/202038008.

ИзточникStunning images of swirling gas and dust may show a planet forming, Science News