"Звезда на смъртта" предсказва съдбата на Слънчевата система (видео)

Наука OFFNews Последна промяна на 14 март 2016 в 15:40 7341 0

Бялото джудже WD 1145+017 като истинска "Звезда на смъртта" унищожава всички тела, които се намират близо до него. Това откритие може да хвърли светлина върху процеса на унищожаване на планетните системи около мъртвите звезди.

Според учените, подобен процес може да се случи и с нашата Слънчева система след милиарди години, съобщава space.com.

Изследването е публикувано в Astrophysical Journal Letters.

Миналата година в хода на наблюдателна кампания астрономите откриват как бялото джудже WD 1145+017 разкъсва платенезимал - малко протопланетарно тяло, подобно на планета-джудже или голям астероид.

Предишни изследвания с помощта на космическия телескоп Кеплер показаха наличието на платенезимали на разстояние от около 837.000 километра от звездата майка - два пъти повече, отколкото между Земята и Луната. Също така са открити около бялото джудже 10-15 кометообразни орбитални тела и астероиди, обикалящи на същото разстояние.

Учените са изчислили, че общото количество отломки около бялото джудже е приблизително равно на обема на планетата джудже Церера с диаметър 950 км - най-големият обект в астероидния пояс между орбитите на Марс и Юпитер. Изследователите предполагат, че бялото джудже е унищожило планетарно тяло, приближило се твърде близо до "звездата на смъртта".

"Средното количество блокирана светлина на бялото джудже е нараснало от 1 до 10-11%," заяви водещият автор на изследването Борис Гансике (Boris Gaensicke), астроном от университета Уорик в Великобритания. "Ние разбираме, че в момента се случва унищожаване и на други планетезимали" - споделя изследователят.

Бялото джудже е мъртва свръхплътна звезда, с размери, близки до тези на Земята. Тя се е свила, след като е изразходила собствения си източник на термоядрена енергия, тоест останала без гориво и изхвърлила горните си слоеве.

Повечето от звездите във Вселената, включително и нашето собствено Слънце един ден ще се превърнат в бели джуджета.

"Нашето Слънце в един прекрасен ден ще стане червен гигант, унищожавайки Меркурий и Венера, възможно даже и Земята, преди да стане бяло джудже", - отбелязва Гансике. "Наблюдавайки това бяло джудже, имаме възможност да видим това, което ще стане с нашата Слънчева система".

WD 1145+017 се намира на разстояние 570 светлинни години от Земята в направление съзвездието Дева.