Антиейдж терапията със стволови клетки може да причини ужасни странични ефекти

Ваня Милева Последна промяна на 07 май 2024 в 00:00 4336 0

Джон Клийз

Кредит Wikimedia Commons

Джон Клийз

Знаменитият британски актьор и комик Джон Клийз наскоро призна, че се възползва от експериментални терапии със стволови клетки. В интервю за списание Saga 84-годишният комик разкри, че през последните две десетилетия е харчил около £17 000 – еквивалента на около $21 000 – годишно за частна терапия със стволови клетки, за да спре стареенето.

Разбира се, съоснователят на Монти Пайтън изглежда доста добре за възрастта си. Но специалистите предупреждават, че предполагаемите ползи от тези терапии са не само недоказани, но дори може да са направо вредни за организма, което вероятно може да доведе до заболявания като рак.

Те предупреждават, че частните клиники, които предоставят тези лечения, работят в "сивата зона на регулации" в страни като САЩ и Швейцария - където Клийз получава своето лечение - се възползват от това, че обществото не е наясно с научните принципи на тази технология.

"Тези клиники работят извън регулаторния надзор и научното сътрудничество и не публикуват протоколите или резултатите от това, което правят на пациентите, които плащат за техните услуги“, разказва пред The ​​Telegraph Анна Кутюрие (Anna Couturier) от Европейския консорциум за съобщаване на информация за генна и клетъчна терапия (EuroGCT).

Разбира се, има причина стволовите клетки да имат репутацията си на чудо на науката. Те не само са забележително добри в самообновяването си, но и така наречените "плурипотентни" стволови клетки са способни да се развият в почти всеки вид клетка в човешкото тяло. Именно тези свойства ги правят идеални за регенериране на увредена или дори загубена тъкан.

Може би един ден напредъкът в тази област ще позволи да ни порастват крайници като на жаби. Дори сега стволовите клетки вече имат добре установена употреба при лечение на пациенти с левкемия, като се трансплантират в болен костен мозък.

Но отвъд тези ограничени доказани употреби нещата изглеждат неясни. Някои антиейдж терапии, които имат за цел подмладяване чрез попълване на колагена в лицето, въпреки че има ограничени доказателства в подкрепа на тях - и потенциалните недостатъци не изглеждат рискови.

„Ако бъдат поставени в грешен контекст без правилните указания и сигнали, стволовите клетки правят това, на което са способни, но по много хаотичен начин“, обяснява пред The ​​Telegraph Джон Фрамптън (Jon Frampton), биолог по стволови клетки в Университета в Бирмингам. "Може да се получи тумор, наречен тератом, защото стволовите клетки растат много и образуват бучка."

Съществуват и значителни рискове относно начина, по който се прилагат тези стволови клетки.

"Ако продуктът не е стерилен, това може да доведе до възпаление и в най-лошия случай до септичен шок“, посочва Дариус Уайдера (Darius Widera), професор по биология на стволови клетки и регенеративна медицина в Университета в Рединг, пред The ​​Telegraph. "Много пациенти са пострадали от тези клиники в сивата зона."

Не че стволовите клетки не могат да изпълнят високия потенциал, който сме предвидили за тях. Но трябва да бъдем скептични относно бързането да ги използваме в тези съмнителни, предполагаемо антиейдж приложения. Каквито и да са притесненията ви относно остаряването, най-добре е първо да оставите науката да напредне