Слънцето може да причини мини ледников период тази година

Ваня Милева Последна промяна на 08 февруари 2020 в 00:00 21590 2

Кредит NASA / SDO

Предстои голям слънчев минимум, който може драстично да засегне селскостопанското производство на земята, според някои учени.

Активността на Слънцето има 11-годишен цикъл и промените в активността причиняват явление като слънчев минимум и слънчев максимум. По време на слънчевия максимум Слънцето ще бъде силно осеяно с петна, което води до повече топлина и енергия, достигащи до Земята. Но по време на слънчевия минимум енергията на нашата звезда ще бъде много ниска и това може да причини различни ефекти върху Земята.

Валентина Жаркова (Valentina Zharkova), професор по физика в Университета Нортумбрия, смята, че тази година слънцето може да има голям слънчев минимум (GSM - grand solar minimum). Тя също така смята, че глобалната температура ще спадне с един градус по Целзий през 2020 г. Въпреки че това застудяване изглежда малко, специалистите смятат, че може да окаже отрицателно въздействие, особено в селскостопанското производство.

Жаркова предупреждава, че този период на слънчев минимум може да продължи през следващите три десетилетия, което означава, че Земята ще премине през мини ледников период до 2050-те години.

"На слънчевата повърхност ще се образуват по-малко слънчеви петна и по този начин ще се излъчва по-малко енергия и радиация към планетите и Земята. Намаляването на температурата ще доведе до студено време на Земята, влажно и прохладно лято, мразовита и с обилни валежи зима. Евентуално ще има големи студове, както се случва сега в Канада, където се наблюдават температури от -50С “, коментира Жаркова пред Express.co.uk.

Жаркова съобщи още, че последният голям слънчев минимум се е случил преди около 400 години, през 17 век.

Въпреки това скептиците смятат, че този спад от един градус по Целзий няма да причини забележими ефекти върху глобалния климат или времето.

Причината за слънчевия минимум и максимум

Преди няколко месеца доклад от проучване, публикуван в списанието Solar Physics, представи доказателства, че причината за 11-годишния слънчев цикъл се намира не в Слънцето, а в неговите планети. Приливните сили на Венера, Земята и Юпитер въздействат на нашата звезда, те привличат горещата плазма на нейната повърхност, подобно на Луната, чиято гравитация влияе на приливите и отливите на Земята. Екипът смята, че редовното подреждане на планетите на всеки 11.07 години поддържа темпото на слънчевия цикъл.

Съвпадението в периодите на изравняване на планетите и слънчевия цикъл е известно отдавна, но приливните сили, упражнявани от планетите на повърхността, се смятаха за нищожни в сравнение с огромните сили във вътрешността на Слънцето. Но изследователите откриват, че магнитното поле в плазмата може да бъде дестабилизирано от малки колебания при определени условия.

Физическият ефект, известен като нестабилност на Тейлър, може да се види в симулацията на екипа. Малка сила може внезапно да промени спиралата на слънчевата плазма, течаща или по посока на часовниковата стрелка, или обратно на часовниковата стрелка.

Слънцето представлява над 99 процента от масата на Слънчевата система, но въпреки размерите си все пак може да бъде повлияно от планетите. Например Юпитер е достатъчно голям (2,5 пъти по-голям от масата на всички останали планети заедно) и достатъчно далеч, така че центърът на масите на системата Юпитер-Слънце всъщност е извън Слънцето, което означава, че Юпитер не обикаля около Слънцето, а около точка на около 50 000 километра от повърхността на Слънцето.

Oscillations of the baseline of solar magnetic field and solar irradiance on a millennial timescale, V. V. Zharkova, S. J. Shepherd, S. I. Zharkov & E. Popova
Scientific Reports, DOI: https://doi.org/10.1038/s41598-019-45584-3

A Model of a Tidally Synchronized Solar Dynamo, F. Stefani, A. Giesecke & T. Weier, Solar Physics, DOI: https://doi.org/10.1007/s11207-019-1447-1

Scientist says sun could hibernate this year, causing a mini ice age, IBTimes

Venus, Earth, And Jupiter’s Tidal Forces Dictate The Solar Cycle, Suggests New Study, IFLScience

stoyiv

09.02 2020 в 01:00

Понеже имало "пълен научен консенсус", да попитам. Как тази статия е в пълен консенсус с онази от вчера:
https://nauka.offnews.bg/news/Novini_1/Slantceto-mozhe-da-prichini-mini-lednikov-period-tazi-godina_143696.html?fbcl id=IwAR17tph4CR9erWrbhvOiV0zCgeCGZbEAuSZ7WmfoJQeRz64-kM298P9iJpg

al-ien4

08.02 2020 в 10:30

Ето и пълния (и безплатен) текст/съдържание на DOI обекта "A model of a tidally synchronized solar dynamo":
https://arxiv.org/pdf/1803.08692.pdf (4MB)
--------
Особено, за астрофизика и такъв тип данни е несериозно да се изискват каквито и да е било средства (най-вече пари) за достъп до пълното съдържание. Как би се популяризирала една точна наука, ако не е общодостъпна?!