Артемис I - Ден 20: Космическият кораб "Орион" се завръща (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 06 декември 2022 в 13:17 8078 0

На 5 декември 2022 г. "Орион" завърша обратното задвижвано облитане, с което космическият кораб се очаква да се спусне на 11 декември в Тихия океан. Кредит: NASA

Космическият кораб "Орион" на НАСА е на път да се завърне на Земята в неделя, 11 декември. В 20-ия ден на полета на мисията "Артемис I" космическият кораб извършва втория си и последен близък полет до Луната в 18:43 ч. българско време в понеделник, 5 декември, точно преди обратния си полет, преминавайки на 129,7 км над лунната повърхност.

Запалването на основният двигател на построения в Европа сервизен модул продължава 3 минути и 27 секунди и промени скоростта на космическия кораб с около 1055 км в час. Това бе последната основна маневра на двигателя по време на летателния тест.

На 20-ия ден от полета "Орион" се подготвя за обратния си полет и най-близкото приближаване до Луната. Този видеоклип е заснет преди запалването на двигателя на космическия кораб за 3 минути и 27 секунди за връщане към Луната, с което "Орион" ще се завърне на Земята и ще се спусне на 11 декември 2022 г. Кредит: NASA

"Орион" се връща у дома! Днес екипът постигна още едно значимо постижение, като прелетя с "Орион" само на 80 мили (130 км) от повърхността на Луната. Прелитането над Луната позволи на космическия кораб да използва гравитацията на Луната и да се върне към Земята за кацане", отбелязва администраторът Бил Нелсън. "Когато само след няколко дни "Орион" отново навлезе в земната атмосфера, той ще се върне по-нагорещен и по-бърз от всякога - най-добрият тест, преди да качим астронавти на борда. Следва повторното влизане в атмосферата!"

Няколко часа преди облитането на Луната космическият кораб извършва операция за коригиране на траекторията в 12:43 ч. българско време с помощта на двигателите на системата за управление на сервизния модул. Запалването продължава 20,1 секунди и променя скоростта на космическия кораб с 2,24 км/ч. (0,62 метра в секунда).

На двадесетия ден от мисията "Артемис I" Орион, след като извършва най-близкото си приближаване само на 130 км над лунната повърхност. Орион ще се спусне в Тихия океан в неделя, 11 декември. Кредит: NASA

Екипът за управление на мисията е събран и е гласувал "за" разполагането на съоръжения за изваждане на капсулата край бреговете на Калифорния преди спускането на "Орион" на 11 декември. Веднага след като "Орион" се приводни, екип от водолази, инженери и техници ще напуснат кораба с малки лодки и ще пристигнат до капсулата. След като стигнат до нея, те ще я закрепят и ще се подготвят да я изтеглят в задната част на палубата на кораба. Водолазите ще прикрепят кабел към лебедка за издърпване на космическия кораб към кораба. Лебедката ще издърпа "Орион" в специално проектирана люлка в палубата на кораба, а другите въжета ще контролират движението на космическия кораб.

Екипите за изваждане се подготвят за спускането на "Орион" на 11 декември 2022 г. край бреговете на Сан Диего, Калифорния. Космическият кораб ще завърши 25,5-дневната си мисия, като се плисне в Тихия океан, където ще бъде възстановен от екипи на борда на американския кораб "Портланд". Кредит: NASA

"Миналата седмица завършихме последната си репетиция с USS Portland, който ще бъде нашият кораб за изваждане на "Артемис I", съобщава Мелиса Джоунс, ръководител по кацането и изваждането към Космически център "Кенеди" на НАСА. "Имахме  три дни, в които работихме, за да усъвършенстваме процедурите си и да интегрираме екипите си, така че да можем да изпълним целите за изваждането на космическия кораб "Орион"."

Към 01:29 във вторник, 6 декември, българско време, "Орион" се е намирал на 393 692 км от Земята и на 26 685 км от Луната, със скорост от 1075 км/ч.

Телевизията на НАСА и сайтът на агенцията ще възобновят прякото предаване на пътуването на "Орион" в 17:00 днес, вторник 6 декември.

Източник: NASA Artemis I – Flight Day 20: Orion Spacecraft Conducts Return Powered Flyby, NASA