30 ноември 2022

Артемис I: Космическият кораб "Орион" влиза в гравитационното влияние на Луната (обновена, видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 21 ноември 2022 в 08:49 37690
Орион засне това селфи с висока разделителна способност в космоса с камера, монтирана на крилото на слънчевата решетка по време на рутинна външна инспекция на космическия кораб на третия ден от мисията Артемис I. Кредит: NASA

Космическият кораб "Орион" на мисията на НАСА "Артемис 1" скоро ще премине през най-близката си среща с Луната.

В понеделник космическият кораб "Орион" ще прелети на 130 км от Луната, докато се подготвя да навлезе в далечната си ретроградна орбита по-късно следващата седмица. Прелитането ще съвпадне с маневра, която НАСА нарича "изходящо задвижвано прелитане", при която "Орион" ще запали главния си двигател в 7:44 a.m. EST (14:44 българско време).

Екипът за управление на мисията "Артемида 1" на НАСА се събра в събота (19 ноември) и официално даде "зелена светлина" за извършване на маневрата. Когато "Орион" запали двигателите си, той ще се намира зад Луната и няма да има връзка със Земята, съобщават от НАСА.

Космическият кораб "Орион" на НАСА на път за Луната, на фона на Земята, на снимка, публикувана от НАСА през ноември 2022 г.

Космическият кораб ще се скрие зад Луната, както се вижда от позицията на Земята, в 7:25 ч. EST (14:25 българско време) и ще се появи отново от другата страна в 7:59 ч.  EST (14:59 българско време). Времето на най-близко приближаване до Луната ще бъде в 7:57 ч.  EST (14:57 българско време).

Кредит: NASA/Liam Yanulis

Изгревът на Земята, наблюдаван от космическия кораб Орион. Кредит: НАСА

В събота ръководителите на полета тестваха слънчевите батерии на "Орион", като преместиха всяка от тях в различно положение, за да проверят силата на WiFi сигнала на "Орион" с камерите на краищата на крилата му.

Орион ще пътува по-далеч от всеки друг космически кораб, предназначен за хора, достигайки до 450 000 километра от Земята и до 64 000 километра отвъд обратната страна на Луната.

Очакваната дата на падане е 11 декември в Тихия океан край бреговете на Сан Диего.

Лунната мисия "Артемис 1" на НАСА, първата голяма стъпка на агенцията към завръщането на астронавти на лунната повърхност, стартира към Луната на 16 ноември като критично важен изпитателен полет за завръщането на астронавти на Луната.

Артемис 1 е първият изпитателен полет на новата мегаракета Space Launch System на агенцията и космическия кораб Orion. Ракетата SLS изстреля космическия кораб "Орион" без екипаж на приблизително 25-дневна мисия, по време на която той ще обиколи Луната, преди да се върне на Земята.

Източник: ARTEMIS 1 ORION ON TRACK FOR MOON FLYBY, Space.com