Астрономи наблюдаваха ехото на избухване на звезда отпреди 2 века

НаукаOFFNews Последна промяна на 03 август 2018 в 11:56 4365 0

Представете си, че стигате до Луната само за 20 секунди! Толкова бързо се разпространява материалът от избухването от нестабилната и изключително масивна звездата Ета Кил (Eta Carinae), съобщава ЕurekАlert.

Астрономите стигнаха до извода, че това е най-бързо изхвърленият газ, който някога е измерен от звездно избухване, който не води до пълно унищожаване на звездата.

Заключенията на учените са представени в два статии в списание Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Ета Кил, най-голямата и ярка звезда в галактиката, преди два века е изхвърлила свръхгорещи потоци материя, ускорени до фантастична скорост от 20 хиляди километра в секунда или 6% от скоростта на светлината. Това е 20 пъти по-бързо от ветровете, които обикновено произвеждат масивните звезди.

"Наблюдаваме тези наистина високи скорости редовно при експлозия на свръхнова, когато загива звезда", обяснява един от ръководителите на екипа, Нейтън Смит (Nathan Smith) от Университета в Аризона. "Нещо трябва да е скарало много енергия в звездата за кратко време".

Експлозията на една от най-ярките звезди, познати в нашата галактика, излъчи почти толкова енергия, колкото обикновено изхвърля избухване на свръхнова, което оставя след себе си звезден труп. Но в този случай системата от две звезди не загива. Голямата експозия временно направи Ета Кил втората по яркост звезда в нощното ни небе и после звездата стана невидима за невъоръжено око. Взривът изхвърли материал с маса около 10 пъти повече от нашето Слънце, който образува ярък облак от блестящ газ.

За да обясни "Голямото изригване" (Great Eruption), както е наречено събитието, екипът предполага, че системата използва трета звезда, която се сблъскала с звезда, за да се образува една огромна чудовищна звезда. И в рамките на половин милион години, тази масивна звезда ще стигне до състоянието на свръхнова и ще експлодира.

Този GIF показва концепцията на художник за разширяващата се вълна от изригването на Ета Кил от 1843 г. Gemini Observatory

Прогнозата е възможна благодарение на седемгодишни наблюдения. Екипът определя степента на екстремното звездно избухване, наблюдавайки светлинното ехо от Ета Кил и околностите ѝ.

Светлинното ехо възниква, когато светлината от ярки краткотрайни събития се отразява от облаците прах, които, подобно на огледала, ги пренасочват в нашата посока. В случая на Ета Кил, събитието е голяма експлозия в средата на 19-ти век изхвърляща огромна маса. Забавянето на ехо сигналите позволи на астрономите да декодират светлината от изригването със съвременни телескопи и инструменти, макар че самото изригване се е наблюдавало преди близо 2 века, преди изобретяването на астрономическите спектрографи.

"Светлинното ехо е най-добрата машина на времето. То дава шанс да се разкрият тайните на рядкото звездно изригване, станало преди 170 години, но с помощта на съвременните ни телескопи и камери. Също така можем да сравним информацията за самото събитие със 170-годишната мъглявина след избухването", коментира Нейтън Смит.

Цветно изображение, направено с камерата WFPC2 на космическия телескоп "Хъбъл", показваща облак от газ и прах около звездата. Тази мъглявина съдържа повече от 10 пъти масата на нашето Слънце, която е изхвърлена от Ета Кил през 19 век "Голямото изригване". Gemini Observatory

Изследването на динамиката и средата около най-големите звезди на Млечния път е една от най-трудните области на астрономията. Свръхмасивните звезди не живеят дълго, но все пак да се наблюдават техните ключови еволюционни етапи е статистически малко вероятно, поради това, примерът на Ета Кил е толкова важен за астрономите.

Ета Кил е нестабилна звезда, известна като ярка синя променлива (Luminous Blue Variable - LBV), която се намира на разстояние от около 7500 светлинни години от Земята в една млада мъглявина в южното съзвездие Кил. Звездата е една от най-ярките в нашата Галактика и блести с пет милиона пъти по-ярко от Слънцето. Звезди като Ета Кил най-бързо губят маса, преди да се взривят свръхнови, но количеството маса в изхвърлена от Ета Кил през XIX век, надвишава всички известни примери. Ета Кил вероятно ще претърпи истинска експлозия в свръхнова през следващите половин милион години.