19 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Чернобил се превръща в природен резерват

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 07 октомври 2015 в 15:1188620
Снимка: Valeriy Yurko

Природата не търпи вакуум - след като хората са напуснали Чернобил, районът е станал естествено убежище за лосове, елени, сърни, глигани, вълци и много други видове животни, чиито местообитания са били заети от човека преди това.

Тази информация е публикувана на 5 октомври в списание Current Biology.

Тя отново потвърждава устойчивостта на природата и способността й да се адаптира. Също така, тази информация дава важен урок и показва какво се случва след бедствия, предизвикани от човека.

"Броят на дивите животни в чернобилската зона се е увеличил значително в сравнение с периода преди инцидента", - казва Джим Смит (Jim Smith) от Университета на Портсмут във Великобритания. "Ние не твърдим, че радиацията има положителен ефект върху дивата природа, а само че последиците от човешкото присъствие, включително лов, земеделие, горско стопанство и т.н., има повече негативни последици" -  коментира изследователят пред Science Daily.

Изследването веднага след произшествието, обхващащо площ от 4200 квадратни километра в зоната на Чернобил, е регистрирало спад в популацията на дивите животни. Новите данни, събирани в продължение на много години преброяване на животните показват, че популациите на бозайници значително и рязко се увеличават.

Броят на популациите лосове, сърни, благородни елени и диви свине в забранената зоната е сходен с този в останалите четири незаразени с радиация резервати в региона, а вълците са седем пъти повече. Проучванията показват тенденция към увеличаване на популациите бозайници от 86-та до 96 година. Спадът при дивите свине за този период не е свързан с радиацията - причината била разпространението на инфекция.

"Тези резултати показват, че за три десетилетия Чернобилската зона може да стане дом на голям брой бозайници, дори при условията на постоянно облъчване" - разказват изследователите.

"Тези данни са уникални. Те илюстрират устойчивостта на популациите от диви животни, ако са освободени от натиска на човешката дейност" - коментира съавторът Джим Бийзли (Jim Beasley) от Университета на Джорджия.