Граждани случайно откриват нов роднина на Tyrannosaurus rex

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 14 август 2020 в 06:39 5619 0

Кредит Trudie Wilson/Southampton University

Художествена възстановка на вида Vectaerovenator inopinatus.

Четири кости, открити на остров Уайт, вероятно принадлежат на вид динозавър, който досега не е познат на науката. Смята се, че тероподът е роднина на известния T. rex, достигал е около 4 метра и е живял на Земята преди 115 милиона години.

Откритието, което предстои да бъде публикувано в списание Papers in Palaeontology, описва четирите фосила, предадени на музея Dinosaur Isle в Съндаун, от хората, които са ги открили. Един от тях е Робин Уард (Robin Ward), който е на семейна почивка, когато открива мистериозните останки.

"Удоволствието от откриването на костите беше фантастично", споделя той. "Помислих си, че са специални и затова ги взех със себе си, когато посетихме музея. Те веднага разбраха, че това е нещо рядко и попитаха дали бих ги дарил на музея, за да бъдат напълно проучени".

Костите са открити случайно от граждани и предадени на местния музей за динозаври. Кредит: The University of Southampton

Откритието на Уард се присъединява към три други находки, намерени от непрофесионалисти, които палеонтолозите от Университета на Саутхемптън после изучават. След подробния анализ, учените разбират, че става дума за съвсем нов вид динозавър.

"Бяхме изумени колко кухо е било това животно - осеяно е с въздушни пространства", обяснява Крис Баркър (Chris Barker), докторант в университета. "Части от скелета му трябва да са били много деликатни".

Видът е кръстен Vectaerovenator inopinatus и се присъединява към T. rex и съвременните птици в групата, наречена тероподи. Тези животни се характеризират с кости, съдържащи въздушни мехури като продължение на белия дроб, което улеснява притока на кислород и прави скелетите им по-леки. Това е била изключително важна стъпка към започването на птиците да летят.

Смята се, че V. inopinatus е живял на Север от Шанклин, където са открити фосилите, изхвърлени там от плитко море. Слоевете в Шанклин пазят останки от морска среда като фосилизирали стриди и отломки от дърво, затова рядко се откриват останки от динозаври.

"Въпреки че имаме достатъчно материал, за да определим общия тип на този динозавър, в идеалния случай ще открием още, за да задълбочим анализа си", допълва Баркър. "Много сме благодарни за дарението на тези фосили за науката и за важната роля, която откритията от граждани играят в палеонтологията".

Източник: IFLSciecen - Southampton Palaeontologists Discover A New Relative Of Tyrannosaurus Rex