Искате краищата на косата ви да спрат да се цепят? Опитайте с глутен

НаукаOFFNews Последна промяна на 09 февруари 2018 в 00:00 5864 0

Ново решение, направено от модифициран пшеничен глутен, може да възстанови увредената коса, наблюдавана тук под сканиращ електронен микроскоп. Science Source

Тайната за по-лъскава и по-здрава коса може да се крие в презрения от съвременната мода в диетите глутен.

Пшеничният глутен е протеин от пшеничното брашно, който често се използва като заместител на месото и може да се намери във всеки китайски магазин.

Сега, според ново проучване, публикувано в Royal Society Open Science, глутенът може да възстанови скъсаните химични връзки на протеина в косата, съобщава Science

Човешката коса се състои най-вече от влакнест протеин, наречен кератин. Химични връзки свързват тези протеини заедно, което им придава здравина и твърдост. В здравата коса, тези връзки, известни като дисулфидни мостове, са сигурни и непрекъснати. Но прекалено дългото излагане на слънце и продукти като обезцветители, за изправяне и боядисване нарушават дисулфидните мостове, което прави косата чуплива.

Ето защо производителите на препарати за грижа за косата експериментират в продължение на десетилетия с животински и растителни протеини, които потенциално биха могли да заменят скъсаните връзки в кератина на косата. Но това изисква сложен химически баланс. Градивните елементи на протеините, пептидите, имат определена стойност на рН, при която те са нито положително, нито отрицателно заредени. За да подпомогнат образуването на нови дисулфидни връзки, тази стойност, известна като изоелектрична точка, трябва да съответства на рН на кератина в косата. Досега никой от наличните продукти в ​​момента не са успели да извършат този подвиг, отбелязва Чукън Уанг (Shukun Wang), химик в Университета Jiangnan в Китай.

Уанг и нейните колеги решават да променят изоелектричната точка на протеина, така че да пасне по-добре на стойността на рН на кератина. За своя експеримент използват пшеничен глутен, един от най-широко достъпните и евтини източници на протеини. Първо учените накисват глутена в разтвор от вода и алкалаза, ензим, който помага да се разложи протеина на базовите си пептиди. След това добавят в химичната супа вещество, наречено EDDAC, което да повиши изоелектричната точка. Накрая смесват разтвора в шампоан и го прилагат към кичури прясно подстригана коса, разресани в мокро и сухо състояние, защото сресването на изтощена коса генерира по-голямо триене, отколкото сресването на здрава коса. Като показател за триенето се измерват повредите на косата.

В сравнение с необработените коси от едно и също лице, третираната коса води с до около 21% по-малко триене, когато изсъхне и почти 50% по-малко триене, когато е мокра, съобщават изследователите. Изследването на косата под сканиращ електронен микроскоп подкрепя тези констатации: Обработените косми са видимо по-гладки от необработените, което предполага, че средството от разложен пшеничен глутен образува нови връзки, които заменят повредените, казват учените.

Ако резултатите издържат проверките, техниката може да бъде от голяма полза за потребители, които търсят основанa на доказателства козметика.