13 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Касини отправя последен поглед към луната на Сатурн Хиперион (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 01 юни 2015 в 06:3235780
Това е изглед на Хиперион, получен по време на най-близкото прелитане на Касини на 26 септември 2005г.. Снимка: NASA / JPL-Caltech / SSI

Космическият кораб на НАСА Касини (Cassini ) проведе последното си сближаване с Хиперион, спътник на Сатурн, на 31 май, неделя. В орбита около Сатурн, космическият кораб е преминал на разстояние приблизително 34 000 км от хаотично въртящия се Хиперион. Очаква се изображенията на спътника, направени от Касини, да пристигнат на Земята след 24-48 часа.

Учените се надяват, че ще успеят да направят по-близки снимки на повърхността на Хиперион, отколкото при предишната срещи на Касини през 2005г, но това не е гарантирано.

Хиперион е с големина от около 270 км. Той се върти хаотично по непредсказуем начин в пространството, оставайки на постоянно на орбита около Сатурн. Затова е много трудно да се извършват научни изследвания за някаква конкретна област на повърхността му. При предишните срещи на Касини е наблюдавана само едната страна на спътника.

Според учените Хиперион има необичайна, подобна на гъба порьозна структура, защото притежава необичайно ниска плътност за такъв голям обект - плътността му е 2 пъти по-малка от тази на водата. Неговата ниска плътност прави Хиперион небесно тяло с доста слаба гравитация. Тези характеристики означават, че обектите сблъскващи се с него, по-скоро са изхвърляли материал от повърхността в пространството, който никога не се връща на Хиперион.

Най-близкият подход на Касини към Хиперион се състоя на 26 септември, 2005 г. Тогава корабът се приближи на разстояние 505 км.

След 31 май Касини ще лети към ледената Диона като най-близо до нея ще бъде на 16 юни. Космическият апарат ще премине на разстояние от 516 км. Това ще бъде и последното сближаване на Касини с луна на Сатурн. През октомври, Касини ще направи две приближения с геоложки активния Енцелад и ще се опитва да изследва ледените му фонтани на Южния полюс. На втория проход, той ще бъде само на 48 км.

В края на 2015 г. космическият кораб ще се отдалечи от екваториалната равнина на Сатурн, където са повечето от спътниците му. Тогава ще започне последната фаза на мисията на Касини.