06 април 2020

Кое е най-устойчивото животно в природата

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 март 2015 в 12:1433630
Богатото разнообразие, което се забелязва в съвременните бръмбари, е следствие повече на устойчивостта им на изчезване, отколкото на висок процент на нови видове. Снимка: Dena Smith

Бръмбарите (Coleoptera) са не само най-голямата група сред живите същества (има около 300 000 вида). Ново проучване, представено в списание Proceedings of the Royal Society B показва, че днешното разнообразие от бръмбари се дължи, не толкова от възникването на нови видове, а на това, че е изчезнала само малка част от семейството. Нови находки на фосили говорят, че тази група е най-устойчивата сред животните.

"Ентомолозите обръщат повече внимание на появата на нови видове и забравят, че изчезването им е не по-малко важно за разбирането на историята на животните", посочва публикацията.

Палеонтологът Дийна Смит (Dena Smith) от Музея по естествена история в Университета на Колорадо и колегите й са изследвали повече от 5500 вкаменелости на бръмбари, представящи цялата история на отряда като се започне от пермския период - преди 284 милиона години, а също и бръмбари, събирани от цял свят.

Учените установили, че в продължение на стотици милиони години, са изчезнали само 35 семейства бръмбари от 214. Освен това, в най-големия подразред бръмбари - Polyphaga, които са 90% на известните видове, изчезнали семейства въобще не е имало.

Те са преживели и оцелели по време на глобалните масови измирания през периода Перм, когато са изчезнали 93-97% от всички видове живи същества, Триас (76-84% ) и в края на Креда (71-81% от всички видове, включително динозаврите).

Въпреки че и други групи насекоми са също толкова устойчиви на изчезване, сред причините за стабилността на бръмбарите, Смит посочва способността им бързо да се адаптират към различни климатични условия, както и гъвкавостта на тяхната диета: бръмбарите ядат растения, водорасли и други животни.

Леонардо, изобретателят