Космическият телескоп "Джеймс Уеб" изпрати първото ясно изображение на звезда

Ваня Милева Последна промяна на 17 март 2022 в 09:01 25701 1

TYC 4212-1079-1. Кредит: NASA/STScI

Важен етап от подравняването на огледалото на космическия телескоп "Джеймс Уеб" е завършен и най-съвременната обсерватория ще започне научни наблюдения след няколко месеца.

На 11 март телескопът завърши последния си кръг от фино фазиране, за да коригира грешките в подравняването. Не са установени проблеми и екипът на "Джеймс Уеб" е сигурен, че всеки оптичен параметър работи възможно най-добре.

„Преди повече от 20 години екипът на "Джеймс Уеб" се зае да изгради най-мощния телескоп, който някой някога е поставял в космоса, и представи с дързък оптичен дизайн, за да отговори на взискателните научни цели“, заявява астрофизикът Томас Зурбухен (Thomas Zurbuchen), асоцииран администратор на НАСА в научната дирекция на мисията.

"Днес можем да кажем, че конструкцията ще се справи."

За да демонстрира своите възможности, "Джеймс Уеб" се фокусира върху една звезда, наречена 2MASS J17554042+6551277, по-известна като TYC 4212-1079-1.

Този ярък обект, отдалечен на около 2000 светлинни години, е всъщност малко над 16 пъти по-ярък от Слънцето – хубава, ясна цел за "Джеймс Уеб". Използван е червен филтър за оптимизиране на визуалния контраст. И въпреки че телескопът е фокусиран само към звездата, инструментите му са толкова чувствителни, че могат да се видят и фонови звезди и галактики.

„Напълно подравнихме и фокусирахме телескопа върху една звезда, а производителността надминава спецификациите. Развълнувани сме какво означава това за науката“, коментира Ритва Кески-Куха (Ritva Keski-Kuha), заместник мениджър на оптичния телескоп за "Джеймс Уеб" в НАСА "Годард".

Въпреки че на Земята вече са строени сегментирани телескопи, "Джеймс Уеб" е първият космически телескоп със сегментирано огледало, състоящ се от 18 отделни шестоъгълни сегмента.

Подравняването на тези огледала е от решаващо значение - то е трябва да са в рамките на нанометри, за да образуват една огледална повърхност. Като се има предвид, че телескопът не е леснодостъпен за сервизни мисии, от решаващо значение е всичко да работи перфектно.

Това ново „селфи“ е създадено с помощта на специализирана леща за изобразяване на зеницата в инструмента NIRCam, която е проектирана да прави изображения на основните огледални сегменти вместо изображения на небето. Тази конфигурация нма да се използва по време на научни операции и се използва стриктно за инженерни цели и подравняване. На това изображение всички 18 основни огледални сегмента на Уеб са показани, събиращи светлина от една и съща звезда в унисон. Кредит: NASA/STScI

"Джеймс Уеб" е позициониран в гравитационно стабилна област от пространството, генерирана от взаимодействието между Земята и Слънцето, наречена точка на Лагранж 2, или L2. Тези стабилни области са идеални за космически кораби, тъй като те минимизират разхода на гориво.

Космическият кораб "Гайа" (Gaia) на Европейската космическа агенция ESA, проект за картографиране на Млечния път, също е в L2 от 2014 г. и не след дълго след пристигането на новия телескоп Гайа успя да заснеме "Джеймс Уеб" с инструмента си за търсене. По-долу можете да го видите в зеления кръг и увеличен в двете вложки.

"Джеймс Уеб", както се вижда от "Гайа". Кредит: ESA/Gaia/DPAC

По това време, 18 февруари, двата космически кораба са разделени на разстояние от около един милион километра. В изображението на "Гайа", "Джеймс Уеб" изглежда като друга звезда в морето от звезди в тъмната шир на космоса. Двата космически кораба имат много различни мисии, но може би е успокояващо да знаем, че не са сами там, далеч от дома.

През следващите шест седмици процесът на подравняване на "Джеймс Уеб" ще бъде завършен. След това телескопът ще започне своята последна подготовка за научни операции. Очаква се първите научни наблюдения от телескопа да бъдат изпратени през лятото в Северното полукълбо.

Надниквайки в космоса с помощта на инфрачервени очи "Джеймс Уеб" ще разкрие много неща, които в момента не можем да видим. Очаква се, че ще ни покаже далечни области на Вселената, давайки ни повече информация за това как са се образували звездите и галактиките, ще ни покажи  с много по-фини подробности как се раждат звездите и планетите и ще надникне в атмосферите на далечни светове, търсейки признаци на живот.

Ще бъде вълнуващо.