New Horizons поема към нова цел в Пояса на Кайпер, Dawn остава на Церера (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 05 юли 2016 в 14:53 4447 0

Кредит НАСА

НАСА официално одобри продължението на мисията на New Horizons и целта на следващия етап - полет до 2014 MU69 - малък обект от Пояса на Кайпер, съобщи агенцията

"Мисията New Horizons към Плутон надхвърли нашите очаквания и дори днес данните от космическия апарат продължават да ни изненадват", заяви ръководителят на Planetary Science Джим Грийн (Jim Green) от НАСА. "Ние сме развълнувани да продължим напред в тъмните дълбини на външната Слънчева система към научна цел, която дори не бе открита, когато корабът стартира."

В сравнение с Плутон с диаметър 2400 км, 2014 MU69 е доста по-малък в диаметър, той има не повече от 30-40 км., но този обект вероятно пази много ценни свидетелства за това, което се е случвало в Слънчевата система в ранните етапи на съществуването й. В далечните ледени тела от Пояса на Кайпер се съдържа вещество, добре "консервирано" в леда и космическия вакуум в продължение на милиарди години.

Пътят към MU69 ще отнеме няколко години, така че New Horizons ще стигне до целта си на 1 януари 2019.

Очаква се, че 2014 MU69 представлява един вид строителни отпадъци, останали от формирането на Слънчевата система, или по-точно от нейните газови гиганти: Юпитер, Сатурн, Уран и Нептун. Някога MU69 се е формирал на приблизително същото разстояние от Слънцето, но е изхвърлен на края на Слънчевата система.

Учените разглеждат 2014 MU69 като един вид "капсула на времето", където New Horizons ще ни помогне да намерим протопланетен материал, от който са се формирали първите тела в Слънчевата система. Особено интригуващ е червеникавият оттенък на обекта. Предполага се, че това е проява на органична материя, по-точно дълговерижни въглеводороди, които добре абсорбират ултравиолетовите лъчи и видимата дължина на вълната в синята област на спектъра. Може би New Horizons ще може да потвърди тази хипотеза, а дори и да разкрие нови органични съединения, които може да са съществували в епохата на ранното детство на Слънчевата система и са участвали във формирането на Земята, стимулирайки процесите, довели до появата на живота.

Освен разширяването на мисията на New Horizons, НАСА реши, че космическият кораб Dawn трябва да остане на планетата-джудже Церера, вместо да промени курса си към астеропида Адеона от главния астероиден пояс между Марс и Юпитер.

"Едно дългосрочно наблюдение на Церера, особено по-близо до перихелия - мястото в орбитата си с най-късо разстояние до Слънцето - има потенциал да осигури по-значими научни открития, отколкото на прелитането покрай Адеона", заяви Джим Грийн.

Кратерът Occator е с диаметър 92 км, а централна калдера е широка 10 км. Тази снимка със засилени цветове подчертава фините цветови разлики по повърхността Церера. Източник: НАСА / JPL-Caltech / UCLA / MPS / DLR / IDA / PSI / LPI

Също така получават одобрение от НАСА и развитието на мисиите: Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN (MAVEN), марсоходите Opportunity и Curiosity, Mars Odyssey orbiter, Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO), както и подкрепата на НАСА за мисията на Европейската космическа агенция Mars Express.