Никога досега две свръхмасивни черни дупки не са наблюдавани толкова близо една до друга

Ваня Милева Последна промяна на 12 януари 2023 в 00:01 7203 0

Илюстрация на двете свръхмасивни черни дупки в ядрото на галактика. Кредит: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO); M. Weiss, NRAO/AUI/NSF

Астрономи са открили две свръхмасивни черни дупки в галактика на 480 милиона светлинни години от нас, които са отдалечени само на 750 светлинни години една от друга, което е нов рекорд.

Едната чудовищно огромна черна дупка е 200 милиона пъти по-масивна от Слънцето, а другата - 125 милиона пъти - за сравнение, свръхмасивната черна дупка Стрелец A* в центъра на Млечния път е "само" над 4 милиона пъти по-масивна от Слънцето.

Двете черни дупки са толкова близо, че се е наложило да се включат седем телескопа, включително космическият телескоп "Хъбъл", за да се види разликата между двата обекта.

Галактиката, в която се намират черните дупки, се нарича UGC 4211 и самата тя е резултат от сблъсъка на две галактики.

В крайна сметка двете черни дупки също ще се сблъскат и след това ще се слеят, макар че това може да стане след няколкостотин милиона години.

Откриването на двойката свръхмасивни черни дупки е направено от екип астрономи под ръководството на Майкъл Кос (Michael J. Koss) от изследователската компания Eureka Scientific в Оукланд, Калифорния. Резултатите са представени на среща на Американското астрономическо дружество (AAS) в Сиатъл, САЩ.

Кредит: M.J. Koss et al.

На изображението по-горе е показана системата UGC 4211, като областта, в която се намират двете свръхмасивни черни дупки, е отбелязана с лилаво. Вдясно тази област се вижда увеличена. Самите черни дупки не излъчват светлина, но въртящите се и горещи акреционни дискове, от които са заобиколени, я излъчват.

Астрономите са открили двойката галактики доста бързо, така че впечатлението им е, че във Вселената трябва да има още много свръхмасивни черни дупки толкова близо една до друга. Очаква се тези черни дупки да излъчват гравитационни вълни, които могат да бъдат засечени с бъдещите по-чувствителни детектори.

Справка: Michael J. Koss et al, UGC 4211: A Confirmed Dual Active Galactic Nucleus in the Local Universe at 230 pc Nuclear Separation, The Astrophysical Journal Letters (2023). DOI: 10.3847/2041-8213/aca8f0