30 ноември 2022

Нова ЯМР лаборатория в БАН изследва лечебни и ароматични растения

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 14 октомври 2022 в 12:14 15731
Проф. Павлета Шестакова представя новата апаратура Снимка: БАН

Лаборатория по спектроскопия на ядрен магнитен резонанс (ЯМР спектроскопия) бе открита в Института по органична химия с Център по фитохимия на БАН. Лабораторията е част от Центъра по ЯМР спектроскопия към ИОХЦФ-БАН.

Уникалната за страната и региона научна апаратура ще допринесе за разширяване на възможностите за научни изследвания и иновации в областите химия, фитохимия, материалознание и науките за живота, съобщи ръководителят на Лабораторията по ЯМР спектроскопия проф. Павлета Шестакова. Тя допълни, че за последните три години екипът на лабораторията участва в общо 16 проекта, има 60 научни публикации и 1452 цитирания.

Два нови съвременни ЯМР спектрометъра на фирма Bruker BioSpin са доставени в лабораторията. ЯМР спектроскопията е един от най-мощните аналитични методи за качествен, количествен и структурен анализ, който се използва в редица научни области за постигане на високо ниво във фундаменталната и приложна наука. Младият учен Десислава Гергинова представи възможностите, които новата апаратура предоставя за изследване на храни и напитки.

Българската академия на науките полага големи усилия за привличане на млади хора, каза председателят на БАН акад. Юлиан Ревалски.

ЯМР спектроскопия

Началото на спектроскопските изследвания в Института по органична химия с Център по фитохимия на БАН са поставени още в далечната 1966 г. Новата апаратура ще допринесе за развитието на фундаменталните и приложни научни изследвания.

На откриването присъстваха представители на ръководството на БАН, директорът на дирекция „Наука“ в МОН Милена Дамянова, представители на фирма Bruker BioSpin и учени.

Апаратурата е финансирана по проект Център за компетентност „Устойчиво оползотворяване на био ресурси и отпадъци от лечебни и ароматични растения за иновативни биоактивни продукти“, Оперативна програма НОИР.

На гол тумбак, чифте ЯМРери