От стрес косата ви може да посивее, но процесът е обратим, установи изследване

Ваня Милева Последна промяна на 30 юни 2021 в 02:13 17055 0

Кредит Pinterest

Кредит: Tina Regen

Легендата разказва, че косата на Мария Антоанета посивяла за една нощ точно преди обезглавяването й през 1791 година.

Въпреки че легендата е неточна - косата, която вече е израснала от фоликулата, не променя цвета си, ново проучване на изследователи от  Университета Колумбия е първото, което предлага количествени доказателства, свързващи психологическия стрес с побеляването на косата.

И макар да изглежда интуитивно, че стресът може да ускори посивяването, изследователите са изненадани да открият, че цветът на косата може да бъде възстановен, когато стресът бъде елиминиран, констатация, която контрастира с неотдавнашно проучване върху мишки, което предполага, че предизвиканите от стрес сиви косми са постоянни.

Изследването, публикувано на 22 юни в eLife, има по-голямо значение от потвърждаването на вековни спекулации за ефектите от стреса върху цвета на косата, коментира водещият автор на изследването д-р Мартин Пикар (Martin Picard), доцент по поведенческа медицина (в психиатрията и неврологията) в Колумбийския университет.

„Разбирането на механизмите, които позволяват на „старите“ сиви косми да се върнат в своето „ младo“ пигментнo състояниe, може да даде нови улики за податливостта на човешкото стареене като цяло и как то се влияе от стреса“, отбелязва Пикар.

"Нашите данни добавят към нарастващ набор от доказателства, които показват, че стареенето на човека не е линеен, фиксиран биологичен процес, но може поне отчасти да бъде спрян или дори временно обърнат".

Изучаването на косата като начин за изследване на стареенето

„Точно както пръстените в ствола на дърво съдържат информация за последните десетилетия от живота на дървото, нашата коса съдържа информация за нашата биологична история“, разказва Пикар. "Когато космите все още са под кожата като фоликули, те са подложени на влиянието на хормоните на стреса и други неща, случващи се в ума и тялото ни. След като космите израснат от скалпа, те се втвърдяват и трайно кристализират тези експозиции в стабилна форма".

Въпреки че хората отдавна вярват, че психологическият стрес може да ускори побеляването на косата, учените обсъждат връзката поради липсата на чувствителни методи, които могат точно да корелират времената на стрес с пигментацията на косата на ниво един фоликул.

За да документира пигментацията на косата Айелет Розенберг (Ayelet Rosenberg), водещ автор на изследването и студент в лабораторията на Рикар, разработва нов метод за заснемане на много детайлни изображения на малки участъци човешки косми, за да се определи количеството на загубата на пигмент (посивяване) във всеки един отрез (слайс) на човешкия косъм. Всеки слайс, широк около 1/20 от милиметъра, представлява около час растеж на косата.

"Ако с просто око наблюдавате косата си, ще я виждате една и съща през цялото време, освен ако няма сериозен преход", разказва Пикар. „Под скенер с висока разделителна способност виждате малки, фини вариации в цвета и точно това измерваме“.

Изследователите анализират отделни косми от 14 доброволци. Резултатите се сравняват с дневника на стреса на всеки доброволец, в който хората отбелязват оценката си за нивото на стрес всяка седмица.

Изследователите веднага забелязват, че някои сиви косми естествено възвръщат първоначалния си цвят, което никога не е било документирано количествено, отбелязва Пикар.

Когато данните от космите се сравняват с тези от дневниците за стреса, Шанън Раусър (Shannon Rausser), от екипа на Пикар, разкрива поразителни връзки между стреса и побеляването на косата и в някои случаи обръщане на процеса на побеляването с премахването на стреса.

„Имаше един човек, който отиде на почивка и пет косъма на главата на този човек си възвърнаха тъмния цвят по време на почивката му“, съобщава Пикар.

Заради връзката стрес-митохондрии

За да разберат по-добре как стресът причинява побеляване на косата, изследователите измерват и нивата на хиляди протеини в космите и как нивата на протеините се променят по дължината на всяка коса.

Промени в 300 протеина са настъпили при промяна на цвета на косата и изследователите са разработили математически модел, който показва, че предизвиканите от стрес промени в митохондриите могат да обяснят как стресът кара косата да посивява.

„Често чуваме, че митохондриите са електроцентралите на клетката, но това не е единствената им роля“, отбелязва Пикар. "Митохондриите всъщност са като малки антени вътре в клетката, които реагират на редица различни сигнали, включително психологическия стрес".

Установената връзка в митохондриите между стреса и цвета на косата се различава от откритото в скорошно проучване при мишки, според което предизвиканото от стрес посивяване е причинено от необратима загуба на стволови клетки в космения фоликул.

„Нашите данни показват, че посивяването е обратимо при хората, което предполага различен механизъм“, подчертава съавторът д-р Ралф Паус (Ralf Paus), професор по дерматология в Медицинския факултет на Университета в Маями. "Мишките имат много различна биология на космените фоликули и това може да е случай, при който откритията при мишките не съответстват добре на хората".

Повторната пигментация на косата е възможна само при някои

Намаляването на стреса в живота е добра цел, но не е задължително да върне на косата ви нормалния й цвят.

„Въз основа на нашия математически модел смятаме, че косата трябва да достигне някакъв праг, преди да стане сива“, отбелязва Пикар. „В средна възраст, когато косата е близо до този праг поради биологична възраст и други фактори, стресът ще я тласне отвъд прага и тя става в сива.

"Но ние не смятаме, че намаляването на стреса при 70-годишен, който е посивял от години, ще върне тъмния цвят косата му или увеличаването на стреса при 10-годишно дете ще бъде достатъчно, за да прескочи косата му прага на посивяването".

Ayelet M Rosenberg, Shannon Rausser, Junting Ren, Eugene V Mosharov, Gabriel Sturm, R Todd Ogden, Purvi Patel, Rajesh Kumar Soni, Clay Lacefield, Desmond J Tobin, Ralf Paus, Martin Picard. Quantitative mapping of human hair greying and reversal in relation to life stress. eLife, 2021; 10 DOI: 10.7554/eLife.67437