09 декември 2019
  •  Говорят медиците

Откриха генът, отговорен за ранния инсулт

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 14 април 2016 в 15:1337520
Генът FoxF2 се намира в клетки в мозъчните капиляри, наречени перицити. Със зелено в изображението са показвани капилярите в мозъка.

Шведски генетици са открили гена FoxF2, от който може би зависи настъпването на инсулт. Има го при всеки човек, но досега не бе ясно защо се проявява различно у всеки.

Изследването е публикувано в списание Lancet Neurology.

"Всеки някога ще получи инсулт, ако живее достатъчно дълго. Но сега можем да се обясним защо някои стават жертви на инсулта, докато други - не", - заяви Петер Карлсон (Peter Carlsson) професор от Института по химия и молекулярна биология към Университета в Гьотеборг, пред шведското издание Göteborgs-Posten.

Своите заключения учените са направили след мета-анализ на данни от повече от 150 хиляди души, както и изследвания на гена при мишки.

Основната функция на гена FoxF2 е поддържането на кръвно-мозъчната бариера. Неправилната му работа увеличава риска от мозъчен кръвоизлив или инсулт.

Резултатите ще направят възможно да се разработят препоръки за рисковите групи. Шведските учени смятат, че рискът от инсулт е около 40% генетично обусловен и 60% - от условията на живот.