Открит е първият метеорит, долетял от края на Слънчевата система

Метеоритът Тагиш е от далечния Пояс на Кайпер

Наука ОFFNews Последна промяна на 15 август 2016 в 15:35 5931 0

Кредит University of Western Ontario and University of Calgary

Изследователят Алън Хилдебранд с парче от метеорита от езерото Тагиш в буца лед.

Метеоритът, който падна в Канада през 2000 г., се оказа гост от пояса на Кайпер.

Древното, изключително рядко небесно тяло е запазило доказателства за ранни и много драматични етапи от живота на Слънчевата система, информира в статия, публикувана в The Astronomical Journal, учен от Югозападния изследователски институт в Тексас Дейвид Несворни (David Nesvorny) и колегите му от Чехия.

За разлика от обикновените железни и въглеродни метеорити, такива тела предимно от лед и почти веднага се изпаряват при навлизане в земната атмосфера.

Приблизително същото се е случило и през зимата на 2000 г. над горското езеро Тагиш в канадската провинция Британска Колумбия - метеоритът с първоначален размер около 5 метра, почти напълно изчезва във въздуха, пише Universe Today.

Но все пак няколко килограма достигат повърхността на Земята. А съставът на метеорита въобще не приличал на останалите.

Всички метеорити, намерени досега на Земята и проучени от астрономите идват от Главния астероиден пояс, разположен между орбитите на Марс и Юпитер. Но странният състав и структура на метеорита Тагиш може да се обясни само с неговия различен произход - района на Пояса на Кайпер, домът на кометите отвъд Нептун. Ако Несворни и неговите колеги са прави, Тагиш ще бъде първият такъв метеорит.

Съставът на този метеорит е богат на въглерод и органични вещества, смесени с воден лед. До този момент, такива тела можеха да се наблюдават само в космоса и голямо разстояние от Слънцето. Те започват да се появяват на разстояние приблизително три пъти по-голям от радиуса на орбитата на Земята и се срещат до най-отдалечените краища на Слънчевата система. Това предполага, че произлизат от пояса на Кайпер и само от време на време случайно мигрират по-близо до Слънцето.

Компютърните симулации на ранните етапи на живота на Слънчевата система показат, че новородените гигантски газови планети - Юпитер, Сатурн, Уран и Нептун - в процеса на стабилизиране на орбитите си са действали като "прахосмукачка", събирайки всички отломки и прах по цялото пространство до Пояса на Кайпер, а някои от тях са "сметени" към вътрешният край на Главния астероиден пояс.

Астрономите смятат, че това би могло да доведе до дестабилизиране и ускоряване на множество малки тела от външните части на Слънчевата система. Едно от тях може да се окаже и метеоритът, роден преди 4 милиарда години и преди 16 години паднал в Канада.