18 август 2019
  •  Говорят медиците

Отпечатъци на 12 млн години от гигантската птица моа са открити в Нова Зеландия

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 14 май 2019 в 12:0713850
Ловни сцена (маорите обаче не са познавали лъка). Картина на Хайнрих Хардър от 1920 г. Кредит: Wikimedia Commons

Когато Майкъл Джонстън извежда кучетата си разходка, както обикновено, не очаква нищо особено да се случи. Заради топлия ден решава да поплува с кучетата в близък водоем. Но там открива нещо невероятно - отпечатъци от крака на нелетящата птица моа на милиони години, които разкриват какъв е бил живота в Нова Зеландия преди ледниковия период.

Отпечатъците са открити в точния момент, след леко наводнение на района предишната година и преди да бъдат нарушени от следващ силен валеж.

Изненадващо е, какъв късмет е откритието преди да бъдат заличени, когато Джонстън случайно ги открива. Ако това не се беше случило никой нямаше да знае, че ги има, което повдига въпроса и колко ли други отпечатъци от моа са изгубени.

Откритите отпечатъци от моа. Кредит: Otago Museum

Птиците моа са били големи нелетящи птици, ендемитни за Нова Зеландия. С височина от около 3 метра, те са сред най-високите съществували някога птици.

Тяхната съдба обаче е обречена в момента, в който хората стигат до Нова Зеландия. Първите заселници не са имали много източници на храна, освен тези забележителни нелетящи птици.

На острова се е развила уникална изолирана екосистема, почти без местни бозайници. Заради тази липса на бозайници, птиците са се развили по специфичен начин, невъзможен за други части на света. Там почти не е имало хищници, така че летенето е било ненужно, големите птици бродели безгрижно по земята, без дори идея, че може да съществуват хищници. Така че когато хората идват на острова, тези птици стават много лесна плячка.

При нормални обстоятелства моа са щели да оцелеят, защото просто са твърде големи, за да имат естествени врагове. Но с пристигането на маорите в Нова Зеландия, изчезват в рамките на един век. Последните екземпляри са унищожени през 17-ти век.

Реконструкция на моа от Август Хамилтън от началото на 20-ти век, когато все още се е смятало, че моа има много изправено врат. По това време Хамилтън е бил куратор в Музея Отаго. След това той поставя моа в обществените градини на Дънидин и убеждава трима приятели да направят тази възстановка на лов на моа за Международното изложение в Крайстчърч през 1906—1917 година. Кредит: Wikimedia Commons

Палеонтолози от Музея Отаго сега търсят начини да снемат отпечатъците от глината и да ги пренесат в музея, където да бъдат по-добре изучени и в най-добрия случай да осигурят повече информация за тези птици.

Моа. Walter Lawry Buller - Walter Lawry Buller, 1888, A History of the Birds of New Zealand. Page XIX. Кредит: Wikimedia Commons