Първите генно редактирани храни стигнаха до ресторанти в САЩ

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 20 март 2019 в 09:12 5230 0

Снимка: Pixabay

Компания за храни в района на Средния Запад на САЩ вече използва олио, направено от генетично редактирани соеви зърна за сосовете, дресингите и пърженето. Компанията, която произвежда олиото твърди, че това е първата пазарна употреба на генно редактираното растение, а може би и началото на нова ера по-здравословна и евтина храна, благодарение на генното инженерство, съобщават Futurism.

Селскостопанската компания Calyxt, със седалище в Минесота, е създала соево олио без транс-мазнини и с по-високо съдържание на полезни за сърцето мастни киселини, използвайки технологията за генна редакция за да бъдат дезактивирани два гена в соята. Фирмата разказва пред Associated Press, че новополученото олио има и по-дълъг срок на годност, което би намалило разходите за потребителите.

Calyxt не назовават ресторантите, в които се използва тяхното олио, като посочват защитата от конкуренцията като причина да пазят това в тайна, но новината, че някой в САЩ използва генно редактирани растения, ще подтикне и останалите да го последват.

"Тази историческа продажба на пазара на първия генно редактиран хранителен продукт е доказателство, че производителите и потребителите на храни не само приветстват иновациите, но са готови и да платят по-висока цена за продукти, които са по-здравословни и проследими до източника", заявява началник продажби в Calyxt, Манож Сахоо (Manoj Sahoo).

Това не е ГМО

Генно редактираните разстения досега успяват да избегнат противоречивите мнения около генетично модифицираните организми (ГМО) и то за добро, тъй като са много различни от тях.

За да създадат ГМО, учените добавят желан ген от един организъм, към генома на друг, например генетично модифицираната соя може да съдържа ДНК от бактерия, която е естествено резистентна към пестициди.

Когато се прави генна редакция на растение, от друга страна, учените само изтриват или активират собствените гени на растението. С други думи, крайният продукт би могъл да се получи и естествено чрез мутация или естествена селекция.

Щатския Департамент за земеделие съобщи по-рано през март, че генетично редактираните растения нямат нужда от специален надзор. Това означава, че докато соевото олио на Calyxt може и да е първата генно редактирана храна, която достига до пазара, по всяка вероятност няма да е последната.