Първите цивилизации в Европа са били генетично еднородни

Откритието хвърля светлина върху ролята на миграцията през прехода от неолита към бронзовата епоха и появата на индоевропейските езици

Ваня Милева Последна промяна на 13 май 2021 в 08:53 10130 0

Минойски жени. Кредит: Wikimedia Commons

Хората от древните Егейски цивилизации в ранната бронзова епоха са били генетично много по-хомогенни, отколкото се смяташе досега, установи ново проучване. То опровергава теорията, че преходът към бронзовата епоха и развитието на градските центрове са били свързани със смесването на местните жители с мигрантите от други региони.

Изследването е публикувано в списание Cell.

Първите цивилизации в Европа се появяват в района на Егейско море и определят бронзовата епоха в този регион.

Градската култура, сложните социални структури, занаятчийската и селскостопанската специализация и най-ранните форми на писменост характеризират този емблематичен период, пишат авторите в своя доклад.

Това са минойската цивилизация в Крит, Микенската цивилизация в Гърция и цивилизацията на Цикладските острови. Те се оформят около 3-2 хиляди години пр.н.е. Появата на първите цивилизации довежда до мащабни промени в социалния, икономическия и политическия живот на Европа. Възникват първите градски центрове, огромни дворци и обемът на търговията нараства. И трите първи цивилизации имат своя характерна култура с различни погребални обреди, архитектура и изкуство.

Силната разлика в културите сякаш подсказваше, че това са хора с различен произход. Но не се оказа, че не е така.

Екип изследователи от цяла Европа взема проби от добре запазени скелетни останки от археологически обекти. Учените секвенират шест пълни генома. Четири от тях принадлежат към трите култури от ранната бронзова епоха, а още две принадлежат към микенската култура от средната бронзова епоха. Изследователите секвенират и митохондриалните геноми на единадесет други човека от ранната бронзова епоха. Взети заедно, тези данни са достатъчни за анализ.

„Възползвайки се от това, че количество на пробите и качеството на ДНК, които открихме, са огромни за този тип изследвания, ние разработихме усъвършенствани инструменти за машинно обучение за справяне с проблеми като ниска дълбочина на покритие, повреди на останки от съвременните хора, отваряйки вратата за приложението на изкуствения интелект към данните от палеогеномиката“, заявява един от изследователите, Оскар Лао (Oscar Lao), ръководител на групата за популационна геномика в Националния център за геномен анализ, Испания.

Учените установяват, че представителите на трите цивилизации са генетично сходни в ранната бронзова епоха (3000 г. пр. н. е.). В същото време геномът на жителите на микенската цивилизация на континентална Гърция се е променил значително вече към средната бронзова епоха (2.6-2 хиляди години пр. н. е.). Виновниците за това са хора от степите на Северното Черноморие и Каспийско море, които са мигрирали в Гърция. Приблизително 50% от родословието на жителите на микенската цивилизация се свързва със степите. Влиянието на хората от степите довежда до появата на хора, много подобни на съвременните гърци. Освен това миграционните вълни от степите предхождат най-ранната документирана форма на гръцкия език. Следователно те биха могли да повлияят на появата на прагръцкия език. В същото време учените отбелязват, че другите две цивилизации остават еднородни и не изпитват сериозни външни влияния.

Това противоречи на широко разпространените теории, че развитието на древногръцките цивилизации е причинено от масово обновяване на населението. По време на прехода към ранната бронзова епоха жителите и на трите култури са били генетично близки, което показва културната приемственост на местните неолитни групи. В бъдеще учените ще изследват геноми в Армения и Кавказ, за да определят къде са дошли представителите на други народи в Гърция.

Справка: The genomic history of the Aegean palatial civilizations Florian Clemente, Martina Unterländer, Olga Dolgova, Carlos Eduardo G. Amorim et al. Cell, Published: April 29, 2021, DOI: https://doi.org/10.1016/j.cell.2021.03.039