Предмъртната снимка на "Хитоми"

Наука ОFFNews Последна промяна на 08 юли 2016 в 12:52 4515 0

Кредит NASA Goddard and NASA/CXC/SAO/E. Bulbul, et al.

Данните, събрани от "Хитоми" (в правоъгълниците), са насложен върху снимка на клъстер от галактики в Персей, направена от обсерватория "Чандра".

Астрономите от мисията "Хитоми"(Astro-H), публикуваха резултатите от данните, получени от космическия телескоп преди катастрофата, информира в прессъобщение Станфордският университет.

Телескопът е успял да изследва рентгеновото лъчение от клъстер от галактики в Персей. Това позволява на учените да определят скоростта, с която газът се движи, нагрят от гравитацията на клъстера до 50 милиона градуса.

Оказа се, че това става много по-бавно от очакваното от астрофизиците.

Изследването е публикувано в списание Nature.

Галактичните клъстери (купове) са най-големите гравитационно свързани обекти. Смята се, че комбинацията от гравитационните сили, които управляват поведението им, трябва да създаде изключително бързо турбулентни газови потоци в клъстерите. Масата на газовете е огромна и постепенно охлаждайки се трябва да стартира създаването на голям брой звезди. Но наблюдаваната скорост на звездообразуване е по-малка от очакваната, което означава, че нещо спира охлаждането на газа.

Телескопът "Хитоми" успя да проучи за първия месец работа клъстера галактики в Персей. По това време обсерваторията още е калибрирала системите си и затова наблюденията са се извършвали с по-ниска резолюция от проектната. Но това е било достатъчно за учените анализ на скоростта на газа. Решаващата роля е изиграл рентгеновият спектрометър SXS, който има 30 пъти по-висока резолюция от инструментите на борда на ранните рентгенови обсерватории.

Астрономите са успели да изградят много точна карта на скоростите на газовете около центъра на клъстера - галактиките Персей-A. Установено е, че средно в клъстера газовете се движат със скорост от около 164 ± 10 километра в секунда. Както отбелязват учените, това е много по-малко, отколкото може да се очаква, при положение, че в центъра на клъстера се намира свръхмасивна черна дупка.

Според астрофизиците за постоянно нагряване на газа отговарят мехурчетата гореща плазма, издигаща се от централните райони на клъстера. Макар че те са открити още от XMM-Newton и "Чандра", със сигурност за това стана възможно само благодарение на мисията "Хитоми". Мехурчетата размесват газовете в клъстерите от галактики като огромна лъжица, предотвратявайки образуването на звезди.

Космическата обсерватория "Хитоми" стартира на 17 февруари, 2016, и трябваше да прекара в орбита в продължение на най-малко три години. На 27 март връзката с телескопа бе прекъсната и военни сателити регистрираха вместо един-единствен елемент в нейната орбита пет неидентифицирани фрагменти. Няколко дни по-късно, "Хитоми" даде признаци на живот, но да се възстанови обсерваторията е невъзможно. Причината за аварията на апарата е човешка грешка. Стартът на следващата рентгенова обсерватория не се планира по-рано от 2028 година.