Птиците използват фасове за химическа война срещу кърлежите (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 27 юни 2017 в 12:01 10072 0

Кредит JerryFriedman/CC BY-SA 4.0

Гнездо на чинка.

Изглежда че от пушенето на цигари може да има полза - един вид градски птици са се научили да използват токсичните химикали във фасовете в борбата им срещу паразитите, съобщава NewScientist.

Изследването е публикувано в Journal of Avian Biology.

Константино Масиас Гарсия (Constantino Macías Garcia) от Националния автономен университет на Мексико и колегите му прекарват няколко години в изучаване на любопитен навик при градските чинки (Carpodacus mexicanus) да слагат фасове в гнездата си. Съществуват доказателства, според които никотинът и други химикали във фасовете могат да помогнат в борбата срещу вредните насекоми, които обитават гнездата - никотинът има противопаразитни свойства - но това не е достатъчно убедително.

За да потвърдят заключението, Масиас Гарсия и неговия екип експериментират с 32 гнезда на мексикански чинки. След като яйцата в гнездото се излюпват, изследователите премахват материала, от който е направено естественото гнездо и го заменят с изкуствен филц, за да се отстранят всички паразити, които може да са се появили по време на мътенето. След това те добавят живи кърлежи в 10 от гнездата, мъртви кърлежи в друга 10, а последните 12 се оставят без кърлежи.

Биолозите откриват, че възрастните чинки е по-вероятно да добавят влакна от фас в гнездото си, ако то съдържа кърлежи. Нещо повече, количеството материала от фасове, добавено към гнездата, съдържащи живи кърлежи е средно 40% повече от количеството фасове, добавени към гнездата, съдържащи мъртви кърлежи.

Новаторско мислене

Резултатите показват, че чинките използват фасовете от цигари, за да "третират" гнездата си срещу кърлежи, отбелязва Масиас Гарсия. ''Ектопаразити като кърлежи и акари могат да навредят на чинките - например, изяждат перата им и смучат кръвта им", разказва биологът.

"Това е завладяващ и вълнуващ пример за животни, които мислят иновативно и използват достъпните им материали", коментира Стив Португал (Steve Portugal) от Лондонския университет Royal Holloway.

Но някои по-ранни изследвания на Масиас Гарсия показват, че този навик е вреден. "Фасовете причинят [генетични] увреждания на чинките като влияят на клетъчното делене, което се вижда при изследване на техните червени кръвни клетки", разказва ученият.

"Мисля, че силните противопаразитни ефекти на цигарените фасове компенсират отрицателните проблеми, които те причиняват", обяснява Португал. "За генотоксичните ефекти трябва повече време, за да се проявят, а и възрастните птици не са наясно с всеки проблем".