Секс игри за напреднали: Срещата на речни делфини и анаконда не завършва добре

Защо боливийските речни делфини плуват с огромна хищна змия в устата си? „Има толкова много въпроси“, казват изследователите

Ваня Милева Последна промяна на 05 май 2022 в 00:01 22769 0

Змия се среща с делфини. Кредит: Entiauspe-Neto et al., Ecology, 2022

Изследователски екип, документиращ биоразнообразието близо до река в Боливия, се натъква на редки животни - боливийски речни делфини, които се занимават с нещо наистина неочаквано - разнасят с устата си анаконда.

Тези речни делфини са сравнително рядко срещани същества, тъй като за тях е необичайно главите им да са над водата много дълго – камо ли едновременно да жонглират с хищна змия между челюстите си.

Въпреки че не е ясно какво точно се случва, делфините и китоподобните като цяло са добре известни със склонността си към игри, игри, в които могат да участват други животни, доброволно или не.

Снимката е направена през август 2021 г., близо до река Тиямучи в Боливия. Изследователите виждат група делфини да се подават над водата по-дълго от обикновено, но едва след като преглеждат снимките, добиват по-добра представа какво се случва.

„След като проверихме първите изображения, разбрахме, че [делфините] се занимават със змия и въпреки че беше трудно да се прецени броя на тяхната група, те бяха поне шест“, пишат изследователите в документ, описващ наблюдението.

„Стана ясно, че по-скоро си играят със змията, отколкото да се опитват да я изядат."

Делфините се занимават със змията по няколко различни начина, като понякога плуват заедно синхронно, но предимно остават в една и съща зона - действието е локализирано в около 70-80 метра надолу по течението, а изследователите ги наблюдават в продължение на 7 минути.

Тези действия са рядкост между делфините и е възможно делфините да са се учили взаимно какво да правят със змията, казват изследователите.

„На мястото имаше и непълнолетни и изглеждаше, че възрастните им показваха змията."

Анакондата Eunectes beniensis обикновено достига до 2 метра и живее в същата ареал като боливийския речен делфин (Inia geoffrensis boliviensis), а именно в участъка на Амазонската тропическа гора в североизточна Боливия.

Речните делфини обикновено са трудни за наблюдение – реките са по-мътни и по-трудни за навигация от океаните – така че дори ако подробностите за случващото се не са ясни, това все пак е полезна представа за това как тези същества прекарват част от времето си (още повече като се има предвид, че тези делфини са застрашени от изчезване).

Вероятно е преживяването да не е завършило добре за змията. Анакондите са полуводни и могат да задържат дъха си под вода за известно време. Но тъй като играта със змията продължава поне седем минути, и към края ѝ тя не се движи вече и дълго време остава под водата, това кара изследователите да мислят, че вероятно е загинала.

„Не мисля, че змията си е прекарала много добре“, коментира пред New York Times членът на екипа биологът Щефен Райхле (Steffen Reichle) от Природонаучния музей "Ноел Кемпф Меркадо" в Боливия.

"Не мисля, че змията си е прекарала много добре." Кредит: Entiauspe-Neto et al., Ecology, 2022

Секс игри за напреднали

Друга възможност е междувидовата игра всъщност да е сексуална.

„Впоследствие успяхме да наблюдаваме на снимките, че възрастните самци са били сексуално възбудени, докато са се занимавали с играта с анакондата“, пишат изследователите.

Известно е, че делфините са силно сексуални същества, а речните делфини на Амазонка са наблюдавани преди това да задоволяват половия си нагон търкайки гениталиите си във всякакви предмети от растения до камъни и глина, а също и опитвайки се да вмъкнат пенисите си в предмети, одушевени и неодушевени - каквато се оказва впоследствие змията.

„Това може да е сексуално стимулиращо за тях“, предполага пред New York Times Даяна Рейс (Diana Reiss), специалист по морски бозайници и когнитивен психолог в Hunter College в Ню Йорк, която не е участвала в изследването. „Може да е нещо, върху което да се търкат.”

Възбудените самци може да са участвали в сексуална лудория помежду си, преди да им попадне змията - сексуалните взаимодействия между мъжки животни далеч не са нечувани сред делфините. Те често използват пенисите си за тактилни взаимодействия, разказва д-р Рейс.

Изследователите, които изучават делфините, са добре запознати с тези им склонности.

Каквото и да се е случило на тази среща, не е подходящо за детски книжки с приказки.

Справка: A case of playful interaction between Bolivian River Dolphins with a Beni Anaconda