Странни променливи радиосигнали от сърцето на Млечния път озадачават учените

Ваня Милева Последна промяна на 13 октомври 2021 в 00:03 21935 0

Концепция на художник за трептящия, променлив радиосигнал ASKAP J173608.2-321635, пристигащ на Земята от центъра на Млечния път. Кредит: Sebastian Zentilomo/University of Sydney

Астрономи са открили необичайни сигнали, идващи от посоката на центъра на Млечния път. Радиовълните отговарят на неизвестен до момента модел на променлив радиоизточник и биха могли да идват от нов клас звездни обекти.

„Най-странното свойство на този нов сигнал е, че той има много висока поляризация. Това означава, че не само светлината му се колебае в една посока, но тази посока се върти с времето “, разказва Дзътън Уан (Ziteng Wang), водещ автор на новото изследване и докторант във Факултета по физика към Университета в Сидни.

„Яркостта на обекта също варира драстично, с коефициент 100 и сигналът се включва и изключва очевидно на случаен принцип. Никога не сме виждали нещо подобно".

Много видове звезди излъчват променлива светлина в електромагнитния спектър. С огромния напредък в радиоастрономията, изучаването на променливи или преходни обекти в радиовълновия диапазон е огромно поле за изследване, което помага да се разкрият тайните на Вселената. Пулсари, свръхнови,  променливи звезди и бързи радиоимпулси са всичките видове астрономически обекти, чиято яркост варира.

„Първоначално си помислихме, че това може да бъде пулсар - много плътен тип въртяща се мъртва звезда- или друг вид звезда, която излъчва огромни слънчеви светкавици. Но сигналите от този нов източник не съвпадат с това, което очакваме от тези видове небесни обекти “, каза г-н Уанг.

Откритието на обекта е публикувано днес на 12 октомври 2021 г. в Astrophysical Journal.

Уан и международен екип, включително учени от австралийската национална научна агенция CSIRO, Германия, САЩ, Канада, Южна Африка, Испания и Франция откриват обекта с помощта на радиотелескопа ASKAP на CSIRO в Западна Австралия. Последващи наблюдения са направени с телескопа MeerKAT на Южноафриканската радиоастрономическа обсерватория.

„Ние изследвахме небето с ASKAP, за да намерим необичайни нови обекти с проект, известен като променливи и бавни преходни процеси (VAST), през 2020 и 2021 г.", разказва професор Тара Мърфи (Tara Murphy) също от Института по астрономия в Сидни и факултета по физика.

„Поглеждайки към центъра на нашата галактика, открихме ASKAP J173608.2-321635, кръстен на нейните координати. Този обект е уникален с това, че започва невидим, става ярък, избледнява и след това се появява отново. Това поведение е уникално".

Концепция на художник за трептящия, променлив радиосигнал ASKAP J173608.2-321635, пристигащ на Земята от центъра на Млечния път. Кредит: Sebastian Zentilomo/University of Sydney

След като откриват шест радиосигнала от източника за девет месеца през 2020 г., астрономите се опитават да намерят обекта в оптична светлина. Но не откриват нищо.

Използват и радиотелескопа Parkes и отново не успяват да открият източника.

„След това опитахме по-чувствителния радиотелескоп MeerKAT в Южна Африка. Тъй като сигналът бе прекъсващ, ние го наблюдавахме по 15 минути на всеки няколко седмици, надявайки се, че ще го видим отново", разказва професор Мърфи.

"За щастие сигналът се върна, но открихме, че поведението на източника е драстично различно - източникът изчезна за един ден, въпреки че бе продължавал със седмици в предишните ни наблюдения на ASKAP".

Това повторно откритие обаче не разкрива нещо повече от тайните на този преходен радиоизточник.

„Информацията, с която разполагаме, има някои паралели с друг нововъзниквал клас загадъчни обекти, известни като Радиопреходни обекти от галактическия център (Galactic Centre Radio Transients - GCRT), включително един, наречен „космически бърпър“ (cosmic burper - "оригващ се космически обект")", обяснява съавторът професор Дейвид Каплан (David Kaplan) от Университета на Уисконсин-Милуоки.

„Макар нашият нов обект, ASKAP J173608.2-321635, споделя някои свойства с GCRT, има и разлики. И ние така или иначе не разбираме тези източници, така че това добавя още мистерия".

Учените планират да следят отблизо обекта, за да намерят повече улики какво би могло да бъде това.

Справка:  “Discovery of ASKAP J173608.2-321635 as a Highly-Polarized Transient Point Source with the Australian SKA Pathfinder” 12 October 2021, The Astrophysical Journal.
DOI: 10.3847/1538-4357/ac2360