360-градусово видео ви поставя в центъра на галактиката Млечен път

НаукаOFFNews Последна промяна на 25 март 2019 в 07:21 5801 0

Кредит: NASA/CXC/Pontifical Catholic Univ. of Chile /C.Russell et al.

Искате ли да се телепортирате в центъра на Млечния път?

Вижте този 360-градусов филм, който предлага изключителната възможност да се разгледа във всяка посока, която потребителят избере, центъра на галактиката от гледна точка на централната супермасивна черна дупка.

Визуализацията с ултрависока дефиниция идва от данни, събрани от рентгеновата обсерватория "Чандра", космическа обсерватория, която стартира на орбита през 1999 г. Суперкомпютърът на калифорнийския изследователски център Еймс (Ames Research Center) на НАСА представи данните под формата на зашеметяваща симулация, която можете да изпитате сега.

Тази визуализация показва ефектите на десетки масивни звездни гиганти, които разпръскват мощни ветрове в района на няколко светлинни години от супермасивната черна дупка, известна като Стрелец А * (Sgr A * накратко), се казва в изявление на НАСА.

Тези ветрове осигуряват храната, която супермасивната черна дупка ще погълне. Зрителят може да наблюдава плътните струпвания материя, движеща се към Sgr A *. Тези клъстери са образувани от сблъсъците на ветровете от масивните звезди близо до Sgr A *. Наред с наблюдението на движението на тези клъстери, зрителите могат да видят как газ с относително ниска плътност пада към Sgr A *. В тази нова визуализация сините и циановите цветове представят рентгеновото излъчване на горещ газ с температури от десетки милиони градуса, червените показват умерено плътни области на по-хладен газ с температури от десетки хиляди градуса, а жълтите - по-хладния газ с най-висока плътност.

Вижда се, че струпванията от газ, излъчващ рентгенови лъчи, се движи бавно, когато е далеч от Sgr A *, а след това увеличава скоростта си и връхлита зрителя, когато се приближи навътре. Понякога клъстери газ ще се сблъскат с газовете, изхвърлени от други звезди, което води до експлозии рентгенови лъчи, когато газовете се загряват и след това бързо се охлаждат. По-далеч от зрителя, филмът показва и сблъсъци на бързи звездни ветрове, които произвеждат рентгенови лъчи. Смята се, че тези сблъсъци осигуряват доминиращия източник на горещ газ, който регистрира "Чандра".

Когато газовите експлозии се случат близо до черната дупка, изхвърленият газ се сблъсква с материал, изхвърлен от масивните звезди във вид на ветрове като избутва този материал назад и го кара да свети в рентгенова светлина. Когато експлозията затихне, ветровете се връщат към нормалното и рентгеновите лъчи избледняват.

360-градусовото видео на галактическия център е идеално за гледане с очила за виртуална реалност (VR) например Samsung Gear VR или Google Cardboard. Видеоклипът може да се гледа и на смартфони с приложението YouTube. Ако местите телефона, ще се разкрияте различни части от филма, имитирайки ефекта с VR очила. И накрая, повечето браузъри позволяват да се показват видеоклипове от 360 градуса в YouTube. За да се огледате, кликнете върху бутона за посока в ъгъла.

Д-р Кристофър Ръсел (Christopher Russell) от Pontificia Universidad Católica de Chile (Папски католически университет) представи новата визуализация на 17-та среща на високоенергийната астрофизика (HEAD) на Американското астрономическо общество в Монтерей, Калифорния.

Източник: Chandra X-ray Center