Търсейки Zuma, любител астроном откри "зомби" сателит, загубен повече от десетилетие

НаукаOFFNews Последна промяна на 30 януари 2018 в 00:18 3983 0

Кредит Scott Tilley

Уловеният сигнал от сателита IMAGE.

Сателитът IMAGE (Imager for the Magnetopause-to-Aurora Global Exploration), обявен от НАСА за пропаднал от 2005 г., случайно е открит от любителя астроном Скот Тили, който напразно се е опитвал да открие наскоро стартиралия секретен сателит Zuma.

Военният сателит Zuma, който бе изстрелян в началото на януари в космоса от ракетата носител Falcon, е обвит в тайнственост. Не е известна планираната му орбита, нито за какво точно ще бъде използван, нито дали стартът е успешен. Поне на първия и последен въпрос е търсел отговора любителят астроном Скот Тили (Scott Tilley), опитвайки се да улови съответните радиосигнали от сателита.

„При прегледа на данните от 20 януари 2018 г. забелязах крива, съответстваща на сателит на висока околоземна орбита (High Earth Orbit - HEO) на 2275.905MHz, но не беше ZUMA ... Това не е необичайно при такива търсения. Затова се заех да идентифицирам източника” , разказва в своя блога Скот Тили.

Резултатът изненадва не само любителя астроном, но и космическата агенция НАСА, която смяташе сателита за изгубен (доклад от НАСА от 2006 г. в PDF). Всъщност сигналът се предава от сателита IMAGE, проектиран за изследване на магнитосферата на космическите обекти. След пет години сателитът внезапно прекъсва работа през декември 2005 г. и след последния опит за "рестартиране" през 2007 г. се счита за загубен.

Какво точно е причинило "съживяването" на сателита не е ясно напълно. Досега техническото състояние на апарата бе неизвестно.

Тили се свърза с научния ръководител на мисията, Джеймс Бърч (James Burch) от Югозападния изследователски институт (SwRI). Тогава Бърч и колегите му от НАСА решиха да се опитат да възстановят двупосочната комуникация с апарата.

На снимката е сателитът IMAGE по време на изграждането си.

НАСА стартира спътника IMAGE от военновъздушната база Ванденберг в Санта Барбара, Калифорния, на 25 март 2000 г. Спътникът служи като телескоп и двегодишната му мисия е удължена, което доведе до 37 уникални открития. Но НАСА загубва неочаквано контакт с сателита на 18 декември 2005 година.

"След 5.8 години успешни операции телеметричните сигнали от IMAGE не бяха получени по време на рутинен сеанс на връзка", съобщава НАСА.

Но новата находка предполага, че НАСА има възможност да възобнови мисията, чиято основна цел е изучаването на земната магнитосфера и как тя си взаимодейства със Слънцето.

Според изследователите, спътникът все още е ценен като инструмент за прогнозиране на космическото време и за да узнаят как магнитосферата реагира на слънчевите бури.