Тези древни микроби от морското дъно се събудиха след повече от 100 милиона години

Ваня Милева Последна промяна на 29 юли 2020 в 11:06 6642 0

Седиментът на морското дъно в южната част на Тихия океан съдържа все още живи древни микроби (оцветени в зелено на това микроскопско изображение), които са на възраст около 101,5 милиона години. Кредит: JAMSTEC

Дори след 100 милиона години погребани на морското дъно, някои микроби могат да се събудят. И се оказват гладни.

Анализ на седименти от морското дъно, датирани от 13 милиона до близо 102 милиона години, установи, че почти всички микроби в утайките са само в състояние на "сън", а не са мъртви. Когато им се даде храна, дори и най-древните микроби се съживяват и размножават, съобщават изследователите на 28 юли в Nature Communications.

Колко дълго могат да оцелеят гладните за енергия микроби в морското дъно? Фактът, че такива древни микроби все още могат да бъдат метаболитно активни, казват изследователите, просто показва, че учените имат още много да научават за най-екстремните граници на живота на Земята.

Микробното съобщество на морското дъно се намира в своеобразна океанска пустиня, част от обширно дълбоководно плато на около 3700 до 5700 метра под морското равнище.

Изследователите, ръководени от микробиолога Юки Мороно (Yuki Morono) от Японската агенция за наука и технологии за морето и земята в Кочи (Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology in Kochi), изследват седименти, събрани през 2010 г. от част от дълбоководно плато под южната част на Тихия океан. Този регион на Тихия океан съдържа малко хранителни вещества, които могат да подхранват цъфтежа на фитопланктона и по този начин да поддържат жизнената верига на океана. В резултат на това много малко органична материя си пробива път през водата, за да се утаи на морското дъно.

Изключително бавното натрупване на органичен материал и други утайки в този регион позволява кислородът във водата да прониква дълбоко в седиментите. Затова Мороно и колегите му се запитват дали някакви микроби, аеробни или усвояващи кислород, могат да бъдат съживени. След „подхранване“ на микробите от събраните седименти с хранителни вещества, включително въглерод и азот, екипът проследява активността на организмите въз основа на консумацията.

Аеробните микроби в утайките се оказват изключително разнообразна група, състояща се предимно от различни видове бактерии, принадлежащи към големи групи като Alphaproteobacteria и Gammaproteobacteria. Почти всички микроби реагират бързо на храната. До 68 дни след началото на експеримента общият брой на микробните клетки се е увеличил с четири порядъка, от едва 100 клетки на кубичен сантиметър до 1 милион клетки на кубичен сантиметър.

Този растеж не е само за сметка на най-младите микроби. Дори в пробата за утайка, съдържаща най-възрастните екземпляри - на възраст около 101,5 милиона години - до 99,1 процента от микробите са съживени.

Справка: Y. Morono et al. Aerobic microbial life persists in oxic marine sediment as old as 101.5 million years. Nature Communications. Published online July 28, 2020. doi.org:10.1038/s41467-020-17330-1.

Източник: These ancient seafloor microbes woke up after over 100 million years, sciencenews