„Тухличките на живота“ са се появили в космоса преди звездите

Ваня Милева Последна промяна на 16 юни 2020 в 00:04 4972 0

Илюстрация на художник - сложни органични молекули в космоса. Кредит: NASA/Jenny Mottar

Сложните органични молекули, които служат като основни „градивни елементи“ на протеиновия живот, са се образували много преди да се формират първите звезди от студените облаци газ и прах, съобщава нова публикация в The Astrophysical Journal.

Резултатите противоречат на съществуващите, според които присъствието на протозвезди е необходимо условие за синтезирането на сложни органични молекули.

Органичните молекули се срещат в космоса доста често. Те са идентифицирани в газовите облаци около млади звезди, в ядрата на кометите и дори върху спътниците на планетите на Слънчевата система.

Но точният механизъм на тяхното формиране все още не е ясен за астрофизиците. Първоначално се предполагаше, че органичните молекули възникват върху частици космически прах, покрити с лед или кондензирани газове, под въздействието на ултравиолетово лъчение от протозвездите и космическите лъчи. Новите резултати обаче предполагат, че протозвездите не са необходим елемент в производството на "градивните елементи на живота" и те могат да се образуват много преди тях.

Саманта Шибели (Samantha Scibelli) и Янси Шърли (Yancy Shirley) от Университета в Аризона с помощта на 12-метровия телескоп на обсерватория Кит Пик, югозападно от Тусон, изследват беззвездни ядра в молекулярния облак Телец на 440 светлинни години от Земята. Беззвездните ядра са плътни натрупвания газ и прах, от които впоследствие могат да се образуват звезди с ниска маса, подобни на нашето Слънце.

Изображение показва изглед на част от молекулярния облак Телец, на около 450 светлинни години от Земята. Относителната му близост го прави идеално място за изучаване на образуването на звезди. Ясно се виждат тъмни облаци прах на фона на звездите. Кредит: ESO/Digitized Sky Sky Survey 2/Davide De Martin

Изследователите търсят спектрални следи от две молекули: метанол (СНЗОН), едно от най-простите и най-разпространени органични съединения и по-сложния ацеталдехид (CH3CHO).

Изследователите успяват да открият спектралните линии на газообразен метанол във всяко от изследваните 31 беззвездни ядра. Освен това 70% от тях съдържат и ацеталдехид освен метанол. Авторите на работата тълкуват данните като доказателство, че сложни органични молекули могат да се образуват в студени молекулярни облаци доста по-рано, стотици хиляди години преди образуването на звезди и планети.

Справка: Samantha Scibelli et al. Prevalence of Complex Organic Molecules in Starless and Prestellar Cores within the Taurus Molecular Cloud, The Astrophysical Journal (2020). DOI: 10.3847/1538-4357/ab7375