Редките органични молекули на Марс е по-вероятно да са признак на живот, отколкото на друго.

Ваня Милева Последна промяна на 10 март 2020 в 00:51 10327 0

Марс, планетата, където е намерен тиофенът. Кредит: NASA/JPL-Caltech

Рядка разновидност на органични вещества може да се окаже доказателство за обитаемостта на Червената планета. Ако подобни вещества бяха открити в земните проби, те определено биха се считали за биогенни, сигурни са изследователите.

Подробностите са изложени в научна статия, публикувана в списание Astrobiology Якоб Хайнц (Jacob Heinz) и Дирк Шулце-Макух (Dirk Schulze-Makuch) на Техническия университет в Берлин.

Става въпрос за тиофен (C4 H4S) и неговите производни. На Земята тези вещества се намират в суров нефт, природен газ и някои гъби. Те също присъстват в микровкаменелостите и строматолитите.

Тези съединения са открити на Марс сравнително неотдавна Произходът им обаче остава неизвестен.

"Ако намерим тиофени на Земята, бихме си помислили, че те са биогенни. Но в случая на Марс, прагът на необходимите доказателства, разбира се, трябва да бъде малко по-висок", коментира Шулце-Макух.

Авторите разглеждат няколко възможни пътя за синтеза на тези вещества.

Лесно е да си представим, че те са произведени от марсианските бактерии в онези далечни времена, когато Червената планета е била по-влажна от съвременната Земя. Този сценарий изглежда най-естествен на авторите.

Някакъв вид живи организми може да е изиграл роля за присъствието на тиофен, но и небиологични процеси също могат да произвеждат тиофен, като удари от метеорити и така наречената термохимична редукция на сяра, процес, при който температурата е най-малко 120°C.

„Идентифицирахме няколко биологични пътя за [синтеза] на тиофени, които изглеждат по-вероятни от химичните. Но все още се нуждаем от [допълнителни] доказателства“, обяснява Шулце-Макуч.

Изследователите възлагат надежди на марсохода "Розалинд Франклин", който предстои да се отправи към Червената планета през 2020 г. като част от мисията ExoMars. Неговото оборудване използва по-щадящи методи за анализ от инструментите на Curiosity, които разграждат големите органични молекули, а химиците възстановяват картината буквално от техните обломки.

Освен това оборудването на новия роувър ще определи съдържанието в тиофен на различните изотопи на сярата и въглерода. На Земята необичайно големият дял на леките изотопи е ясно доказателство, че вещество е било в жив организъм.

Специалистите обаче не изключват, че такъв резултат няма да бъде признат като окончателно доказателство за съществуването на живот на Червената планета.

"Както казва Карл Сейгън, извънредните твърдения изискват извънредни доказателства", заключава Шулце-Макух. "Мисля, че за да докажем [обитаемостта на Марс] наистина трябва да изпратим хора там и астронавт да погледне през микроскоп и види движещ се микроб"