08 август 2020

Учени забавиха скоростта на фотони за постоянно

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 24 януари 2015 в 17:05 124005
Снимка: Science Express

Смята се, че светлината не се променя, тя е абсолютна. Във вакуум е равна винаги  на 299 792 458 м/с. Светлината се разпространява по-бавно във вода или стъкло, но отново се ускорява, когато премине в по-рядка среда или вакуум.

Учени от два университета в Шотландия - от Глазгоу и университета Хериот-Уат в Единбург са успели да забавят преминаваща през вакуум светлина. Новото изследване показва, че забавените фотони могат да запазят своята по-ниска скорост, пише Би Би Си.

Преди две години и половина изследователите си поставили за цел да открият дали могат да забавят поне с малко скоростта на светлината и тя да продължи да се движи по-бавно.

В лаборатория на университета в Глазгоу Жаклин Ромеро, Даниел Джовани и техни колеги изградили нещо като писта за фотони. Пускали двойки фотони "да се състезават", като единият бил с нормална скорост, а друг бил пуснат чрез специална маска - контролирано от компютър устройство от течен кристал. То променяло пространствената структура на светлина и скоростта на фотоните, които за изненада на учените продължили да се движат със скорост, по-ниска от скоростта на светлината, дори когато са върнати във вакуум.

Те изоставали от непромените фотони на около 20 дължини на светлинната вълна - около 11 милионни от метъра.

Новия подход работи при преминаване на фотоните както през въздух, така и през вакуум. Учените се надяват, че е подходящ и за други видове вълни.

"Ние вярваме, че ефектът може да се прилага за всяка теория на вълните. По подобен начин може да се забави, например, скоростта на разпространение на звуковите вълни" - казаха изследователите.

Експериментът вероятно ще промени отношението на съвременната наука за светлината. Резултатите са публикувани в списание Science Express.

ами хубаво 01.02 2015 в 21:38 5
@01

Надявам се, че се шегуваш.
mkv 28.01 2015 в 22:53 4
Само неграмотници сред коментиращите...
Пешо 26.01 2015 в 09:05 3
Що бе. Бизнесмени. Сега ще кажат че им трябват няколко милиона за изследване и още години - докато се пенсионират :-)
Гитлер 24.01 2015 в 23:20 2
Пламен Паганела каза, че тези са шарлатани. Не им вярвайте.
Сър Пичук 24.01 2015 в 23:05 1
Това е абсурдно.Във вакуум няма съпротивление.Скоростта зависи само от съпротивлението на въздуха.При липса на съпротивление всичко се движи с една и съща скорост.