Учените откриха, че сме имали късмет с изригването на вулкана Бардарбунга в Исландия (видео)

След изригването си вулканът образува най-големия кратер, наблюдаван някога

Наука ОFFNews Последна промяна на 15 юли 2016 в 15:30 15419 0

Кредит wattsupwiththat

Изригването на вулкана Бардарбунга в Исландия през 2014 г.

Преди две години вулканът Бардарбунга в Исландия изригна и продължи да изригва през следващите 181 дни, формирайки най-големия вулканичен кратер, виждан някога. Ново изследване разкрива необикновените процеси, които протичат под повърхността, включително формирането на пълен с магма канал, дълъг невероятните 45 км.

Проучването, извършено от международен екип от учени, водени от Магнус Гудмундсон (Magnus T. Gudmundsson) от Университета на Исландия, е публикувано в списание Science.

За резултатите от изследването разказва в прессъобщение Германският изследователски център за науки за Земята в Потсдам (German Research Centre for Geosciences - GFZ), който също участва в проучването.

Вулканът Бардарбунга в Исландия поставя много рекорди. Изригването му продължи шест месеца, от август 2014 г. до февруари 2015 г.

Това бе най-силното вулканско изригване в Европа за повече от 240 години, което изхвърли големи обеми серен диоксид в атмосферата.

Изригването на Бардарбунга произведе най-голямата калдера, наблюдавана някога. Снимка: German Research Centre for Geosciences - GFZ

В резултат на изригването на вулкана се е получила най-голямата калдера, наблюдавана някога - загадъчна вдлъбнатина във формата на купа, която се образува на върха на вулканите. Калдерите са относително редки геоложки явления, които се броят на пръсти за 100 години. Затова има рядко възможност да се наблюдават и учените все още се опитват да разберат какво ги причинява и как работят. Например, геолозите не са напълно сигурни, че калдерите са следствие от вулканичните изригвания, а не обратното.

За проучването на калдерата Бардарбунга изследователите са използвали сателитни снимки, сеизмични и геохимични данни, GPS данни и компютъртно моделиране.

Калдерата Бардарбунга и местоположението й в Исландия. Източник: Magnus T. Gudmundsson / Science

Изригването на Бардарбунга осигури изключителна възможност на учените да наблюдават образуването на калдерата в процеса на самото й формиране.

Изследователите откриват, че процесът на пропадане на вулкана се дължи на унищожаването на магмен резервоар, разположен на дълбочина от 12 км. Магмата от резервоара тече 45 км под земята преди да бъде изхвърлена във вид поток от лава на североизточния склон на вулкана. Потъването бе придружено от 77 земетресения с максимален магнитуд 5.

Учените моделират как запълнените с лед пропадания на вулкана постепенно за повече от шест месеца се превръщат в калдера между 8 и 11 км широка и с дълбочина от 65 метра. Площта на калдерата е 110 квадратни километра. Това е най-голямото пропадане на калдера, което е наблюдавано от учените някога. Според д-р Еоган Холохан (Eoghan Holohan) от GFZ, водещ автор на моделирането, учените вече са наясно как се случва този грандиозен геоложки процес.

Дългият 45 км канал, довел горещата магма до мястото на изригването. Източник: Magnus T. Gudmundsson / Science

Учените изследвали структурата на сеизмични вълни по време на вулканични изригвания, за да анализират вида на деформациите над магмената камера. Те видели, че потъването при формирането на калдерата на Бардарбунга става по стръмни пръстеновидни разломи в земята. Те също така видели как магмата се държи, докато се движи в подземния канал. Любопитно е, че епицентърът и магмената камера са хидравлично свързани на дълбочина от 45 км. Благодарение на обмена на течности трусовете в епицентъра се предават на магмената камера и обратно.

Магмената камера на Бардарбунга се намира под най-големия ледник Ватнайокул в Европа и неговият кратер е запълнен с лед. Това, че през 2014 г. изригването на вулкана излезе на повърхността, е добре, казват учените. Ако това се бе случило под леда, можеше да се случи експлозия на водна пара с облаци от вулканична пепел, повече и по-продължително, отколкото по време на известното изригването на друг исландски вулкан - Ейяфятлайокутл през 2010 година. По време на изригването на Бардарбунга във въздуха бяха изхвърлени почти десет пъти повече от изригването на Ейяфятлайокутл.

Събраните данни в това проучване ще помогнат на учените да разберат неизследваните механизми на образуването на калдерата на вулкана, защото изригванията от този тип може да бъдат много по-силни от исландските. Например, точно преди 200 години, през 1816 г., изригването на вулкана Тамбора в Индонезия, както и формирането на калдерата доведе до атмосферна ударна вълна, която се усети в целия свят, а също и до опустошително цунами. Вулканичните аерозоли и пепел, хванати в стратосферата предизвикаха година без лято.