Учените откриват първата човка на птица точно под своя и нейния нос (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 04 май 2018 в 00:00 7654 0

Реконструкция на останките на Ichthyornis dispar и външен вид на животното според концепцията на художник.  Michael Hanson/Yale University

Палеонтолози сглобяват фрагменти от древен череп на изчезналата зъбата птица Ichthyornis dispar и откриват странно образувание, от която вероятно е еволюирал клюнът.

Учените разказват за находката, оказала буквално под носа им, в статия в списание Nature.

Ихтиорнисът е най-известното междинно звено между динозаврите и съвременните птици. Те са живели преди около 100 милиона години. Останките на обитавалия Северна Америка Ichthyornis dispar привлича вниманието на такива известни природолюбители като Чарлз Отниел Марш, професор от Йейл (който първо го наименува и описва) и Чарлз Дарвин, разказва Science Daily.

Видът бързо се превръщат в христоматиен пример на предшественик на птиците.

Но досега останките, открити от палеонтолозите, често са фрагментарни. Наскоро намерени части от черепа на ихтиронис позволяват да се реконструира как се е образувала човката на птиците. С помощта на компютърна томография екип на от Йейлския университет пресъздава черепа на ихтиорниса изцяло в 3D.

"През цялото време буквално под носа ни е била тази невероятна преходна птица", коментира палеонтологът Бхарт-Анан Бхулар (Bhart-Anjan Bhullar), водещ автор на изследването. "Тя има съвременно изглеждащ мозък заедно с очевидно динозавърска конфигурация на мускулите на челюстта".

Но най-интересното нещо се оказва под носа на ихтиорниса, а не на палеонтолозите. В края на горната челюст на този прародител на съвременните птици се намира подобен на щипка израстък, покрит с рогово вещество. Според авторите това странно образувание може да е служило като заместител на "ръката" в момент, когато предните крайници са се трансформирали в крила.

Гледайте видеоклипа на Бхулар, който говори за Ichthyornis dispar:

"Вкаменелостите ни осигуряват единственото пряко доказателство за еволюционните трансформации, които пораждат съвременни форми", заяви Даниел Фийлд (Daniel Field), съавтор от Милнър Център за еволюция в Университета на Бат. "Този необикновен нов образец разкрива изненадващо късното задържане на динозаврите черти в черепа на ихтинориса - един от най-близките роднини на съвременните птици от ерата на влечугите".

Изследователите твърдят, че техните открития предлагат ново прозрение за това как в крайна сметка са се формирали черепите на съвременните птици. Заедно с преходния си клюн, Ichthyornis dispar имал мозък, подобен на съвременните птици, но темпоралната област от черепа, която поразително прилича на тази на динозаврите, показва, че по време на еволюцията на птиците мозъкът се трансформира първи, докато останалата част от черепа остава по-примитивна и подобна на динозавърската.

Реконструкция на външния вид на Ichthyornis dispar според концепцията на художник. Michael Hanson/Yale University

"Външно ихтиорнисите са напомняли на съвременните морски птици, вероятно като чайките или рибарите", обяснява Майкъл Хенсън (Michael Hanson), съавтор от Йейл. "Зъбите им сигурно не биха били видими, освен ако не отворят устата си, а и са били покрити с някаква мека устна тъкан".

През последните години лабораторията на Бхулар произведе обширен набор от изследвания върху различни аспекти на черепите на гръбначните.

"Всяко ново откритие засилва нашите предишни заключения. Черепът на ихтиорниса потвърждава дори нашата молекулярна находка, че човката и небцето са образувани от едни и същи гени", отбелязва Бхулар. "Историята за еволюцията на птиците, най-богатата на видове група гръбначни на земята, е една от най-важните в историята. И това се случва в края на краищата все още през ерата на динозаврите."