Защо има сини звезди, 10 пъти по-горещи от Слънцето, а по-малки от него

Наука ОFFNews Последна промяна на 25 юни 2015 в 07:21 8790 0

Кредит Marco Galliani, INAF

Така е видял художникът нарушението при преминаването на стара звезда през диска на новоформиращата се.

Явлението свръхгорещи сини звезди, които не се вписват в основната зависимост маса/температура, е обяснено от австралийски астрономи.

Тези звезди са изключително горещи - 10 пъти по-горещи от Слънцето. При това тяхното тегло не надвишава 50% масата на нашата звезда, което по никакъв начин не съответства на наблюдаваната им температура, разказва Science Daily.

Знаете, че при нагряване на метал, той първо започва да свети с червен цвят, след това с жълт и накрая - в синьо-бяло. По същия начин и звездите - червените звезди са най-хладни, а белите и сините - най-горещи. Всяка звезда има цвят, който съответства на отделяната от нея енергия, а интензивността на отделянето зависи от масата на звездата в повечето случаи. И затова големите звезди са горещи, ярки и синьо-бели, а малките - червени и хладни.

Повечето звезди се вписват в "главната последователност" на диаграмата на зависимостта между маса и температура - колкото е по-голяма масата, толкова по-силно се нагряват и по-ярко светят и толкова по-бързо изгарят.

Повечето от аномалиите, вече са обяснени, но досега не е ясно поведението на звездите, разположени в края на хоризонталния клон на диаграмата, известни като "звезди на синята кука" (blue hook star). Те не са много големи, не много ярки, но са изключително горещи. Учените предполагат, че причината за това е събитие, което се станало в ранните стадии на тяхното развитие, а последиците от него са повлияли след милиони години, в края на живота на звездата.

Диаграмата с хоризонталния клон

В дълбините на повечето звезди, водородът се превръща в хелий. В звездите тип "синя кука", хелият се превръща във въглерод. За да се постигне това, температурата в ядрото им е повече от 100 милиона градуса - два пъти повече от тази в звездите, в които водородът се преобразува в хелий.

Учените от Австралийския национален университет смятат, че когато се е формирала такава звезда от газовия акреационен диск е профучала покрай нея друга звезда, която е нарушила диска. В резултат новообразуваната звезда започва да се върти по-бързо, отколкото обикновено се случва при образуване на звезди без външни влияния. Бързото въртене компенсира силата на гравитацията, която притиска звездата, така че тя изгаря водородното си гориво по-бавно и животът й тръгва по-различно от живота на обикновените звезди. Тези звезди са толкова горещи, че повечето от енергията им се излъчва в ултравиолетовия диапазон, затова във видимия диапазон изглеждат не толкова ярки.

Случаи на смущения при звездообразуването при прелитане наблизо на други звезди в гъстонаселени звездни купове трябва да са сравнително чести. Това се подкрепя от предишни изследвания, които опровергават мнението, че всички звезди в клъстерите са се образували приблизително по едно и също време. Всъщност, в тези клъстери, има няколко поколения звезди - и по-старото поколение смущава формирането на по-младите.