Животът на Земята се е появил "преждевременно" във Вселената

Наука ОFFNews Последна промяна на 04 август 2016 в 14:58 10952 2

Художник показва червено джудже, около което обикаля двойка обитаеми планети. Тъй като червените джуджета живеят много дълго, вероятността за зараждане на живот расте с течение на времето. Затова земният живот може да се счита за "преждевременен". Илюстрация: Christine Pulliam (CfA)

Възрастта на Вселената е 13,8 милиарда години, а възрастта на нашата планета е само 4,5 милиарда години.

Някои учени смятат, че в интервала между раждането на Вселената и раждането на нашата планета на други планети във Вселената може да е възникнал живот, който сега да е много по-напреднал от живота на Земята.

Но нова теоретична разработка предполага, че животът на Земята, напротив, се е появил "преждевременно" за Вселената.

Проучването е публикувано в списание Journal of Cosmology and Astroparticle Physics и е достъпно онлайн на arxiv.org.

В своето изследване Ави Лоуеб (Avi Loeb) от Харвард-Смитсониън Център по астрофизика, САЩ, и колегите му са направили изчисления за вероятността от появата на живот във Вселената, в зависимост от неговата възраст, при това възможното зараждане на живота във Вселената е ограничено в диапазона от 30 милиона години след Големия взрив, когато първите звезди са пръснали в космоса необходимите за живота елементи, до около 10 000 милиарда години след Големия взрив, когато ще изгори и последната звезда.

Ключов фактор за определяне на вероятността от възникването на живота е продължителността на жизнения цикъл на една звезда. Колкото е по-дълъг, толкова е по-вероятно на една от планетите от звездната система да възникне живот.

Колкото по-голяма маса има звездата, толкова е по-кратък живота й. Звезди с маса около три пъти масата на Слънцето ще изразходят горивото си, преди да може да се развие живот.

Най-дълъг живот във Вселената имат бледите малки звезди, чиято продължителност на жизнения цикъл е около 10 000 милиарда години. Вероятността да се зароди живот в планетарните системи на такива звезди се увеличава с течение на времето, според авторите на изследването.

"Сега, ще ме питате защо не сме се появили в бъдеще и защо не в планетна система със звезда с малка маса, а именно днес и в система на звезда с относително голяма маса като нашето Слънце? - коментира Лоуеб. - Една от възможностите е, че животът на нашата планета е "преждевременен". Ние сме се появили твърде рано в нашата Вселена. Но не трябва да се изключи възможността, че в околностите на звездите с малки маси са опасни за живота."

Jivko Jeliazkov

06.08 2016 в 03:42

Каква е практическата полза от това "изследване"? Фантасмагории и хипотези, които няма да направят живота ни по-добър, нито ще спрат замърсяването, световния глад и т.н.

04.08 2016 в 15:58

Околностите на звездите с малки маси СА опасни за живота, такъв какъвто го познаваме.

Излъчването им е слабо. За да си на топло, трябва да си много близо. Там има силни приливни ефекти които биха спряли денонощното въртене на всяка нормална планета твърде бързо. Магнитните бури биха издухали всякаква атмосфера и хидросфера, защото са по-силни отколкото на по-големите звезди. Евентуално щастие би имало на някоя луничка около голяма планета от вида на Юпитер - с въртене около нея за да има денонощие и вътре в магнитното и поле, за да остане въздух и вода. Звездните петна променят излъчването не с 1-2 процента като на Слънцето, а в пъти.

Какъвто и живот да възникне там, ще трябва да е доста корав.