Животът в нашата Слънчева система може да е започнал на Марс, а не на Земята

Ваня Милева Последна промяна на 21 ноември 2022 в 00:01 3114 0

Имало ли е живот на Марс? Снимка, направено от марсохода Curiosity на НАСА в марсианския кратер Гейл. Кредит: NASA/JPL-CALTECH/MSSS

Органичните молекули, които са позволили появата на живот, са присъствали на Марс преди около 4,5 милиарда години, показват нови изследвания. И докато тези важни компоненти може да са пристигнали на Земята по същото време, то именно на Червената планета животът е намерил по-гостоприемни условия.

Земята и Марс обитават вътрешната Слънчева система, която се състои от четири скалисти планети и астероидния пояс. Малко след образуването си, тези земни планети претърпяват брутална бомбардировка, тъй като поток от астероиди се изсипа върху вътрешната част на Слънчевата система.

Тези скали попадат на повърхността както на Земята, така и на Марс, но благодарение на движението на тектониката на плочите в нашата родна планета тези древни метеорити са били рециклирани във вътрешността на Земята. За разлика от това, повърхността на Марс е неподвижна, което означава, че скалите, които са се разбили в планетата в далечното минало, си остават на място и могат да бъдат изследвани.

Анализирайки 31 марсиански метеорита, авторите на изследването се опитват да отговорят на поредица от фундаментални въпроси за техния произход. Например досега учените никога не са определяли дали тези древни снаряди идват от вътрешната или външната Слънчева система или дали носят някакъв органичен материал, който би могъл да позволи развитието на живот.

Използвайки свръхвисоко прецизни измервания на изотопи на хром, изследователите идентифицират метеоритите като въглеродни хондрити от външната част на Слънчевата система. Въз основа на разпространението на такива скали на Марс и факта, че ледът обикновено представлява 10% от тяхната маса, авторите изчисляват, че тези древни удари са донесли достатъчно вода на Марс, за да покрие цялата планета с воден стълб с височина 307 метра.

Показателно е, че въглеродните хондрити от външната част на Слънчевата система са и транспортирали органични молекули като аминокиселини към вътрешната Слънчева система. Тези съединения са от съществено значение за образуването на ДНК и вероятно са предоставили суровините, които са позволили да се появи живот.

„По това време Марс е бил бомбардиран от астероиди, пълни с лед. Това се е случило през първите 100 милиона години от еволюцията на планетата“, обясняв авторът на изследването професор Мартин Бизаро (Martin Bizzarro). „Друг интересен ъгъл е, че астероидите също носят органични молекули, които са биологично важни за живота.“

Това е снимка на сканиращ електронен микроскоп (SEM) на част от метеорита Накла, изобразяваща възможен биоморфен материал - по-големите, широки подобни на ножове елементи и малките с формата на пръстени. Снимка: NASA/David McKay

Въпреки това, докато условията на Марс може да са били идеални за живот в този ранен момент, същото не може да се каже за Земята.

„След този период се случи нещо катастрофално за потенциалния живот на Земята“, разказва Бизаро.

„Смята се, че е имало гигантски сблъсък между Земята и друга планета с размерите на Марс. Това е бил мощен сблъсък, който формира системата Земя-Луна и в същото време е унищожил целия потенциален живот на Земята.

Взети заедно, тези открития предполагат, че животът вероятно е имал по-голям шанс да процъфтява на Марс, отколкото на Земята през годините на формиране на вътрешната Слънчева система.

Справка: Late delivery of exotic chromium to the crust of Mars by water-rich carbonaceous asteroids